BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för 2010 visar att en genomgående trend i hela landet är att andelen dieselbilar, framför allt miljöbilsklassade dieslar med koldioxidutsläpp på max 120 g/km, ökar sin andel av nybilsregistreringarna.
I Stockholms län har den totala dieselandelen ökat från 18 procent 2006 till 50 procent 2010. Andelen bensinbilar har under samma period minskat från 65 procent till 30 procent. Etanolbilsandelen i Stockholms län ökade från 13 procent 2006 till 30 procent 2008 men har därefter minskat och var 14 procent under 2010.
Västra Götaland var det län under 2010 som hade den högsta andelen miljöbilar av de totala nybilsregistreringarna i länet och Jämtlands län hade den högsta dieselandelen. Den största procentuella ökningen av det totala antalet nyregistrerade personbilar under 2010 hade Gotlands län med ett plus på 60 procent följt av Blekinge län med en ökning på 49 procent. För riket som helhet var ökningen 36 procent. Stockholms kommun var den kommun som hade det högsta antalet nyregistrerade bilar och Åsele det lägsta antalet under förra året.
– Förra året var något av en milstolpe på den svenska bilmarknaden då Sverige äntligen nådde upp till europasnittet där varannan ny bil är en diesel. Både antal och andel dieslar nådde rekordnivåer i samtliga län under 2010. Den ökade dieselandelen är en viktig förklaring till att koldioxidutsläppen från nya bilar minskar i rekordfart i Sverige, säger Bertil Moldén vd för BIL Sweden.
– 2010 var ett mycket bra bilår med kraftiga uppgångar av nybilsregistreringarna över hela landet. Gotland var det län som ökade mest med ett plus på hela 60 procent. Bilregistreringarna är en viktig konjunkturmätare och det här visar att det går bra för Sverige, säger Bertil Moldén.