2010 var ett bra år för Södertälje Hamn och bäst gick det för bilimporten, som ökade med nästan 50 procent. Hamnen anser att konjunkturnedgången som följde i sviterna efter finanskrisen nu är över och man räknar med att även 2011 kunna redovisa både ökade volymer, omsättning och vinst.
Logistik- och transportbranschen är som en pålitlig konjunkturmätare. Och 2010 var ett mycket bra år, inte minst för Södertälje Hamn. Alla siffror pekade uppåt, omsättningen ökade med 25 procent, containervolymerna med 17 procent och bilimporten med 46 procent.
– Att vi under året tecknade avtal med tre stora rederier gjorde att vi kunde dra nytta av konjunkturuppgången och ta marknadsandelar från konkurrerande hamnar, säger Erik Froste vd för Södertälje Hamn.
Volkswagens försäljningsframgångar på den svenska marknaden och avtalet med det brittiska RoRo-rederiet MannLines, som har kontrakt med Ford, har haft stor betydelse för ökningen av bilimporten via Södertälje. Under 2010 uppgick bilimporten till 77 152 fordon.
Nya avtal med stora containerrederier ligger bakom att hamnen under förra året hanterade 67 128 TEU.
– Det är nu sammanlagt fyra containerrederier som har veckoanlöp till Södertälje och målen 2011 är högt satta. 2011 ska vi hantera 85 000 TEU, säger Erik Froste.