40 procent mer personskadeolyckor än normalt för vägtypen, så dystert utfall visar 7 års olycksstatistik från E4 Söderhamn – Enånger. En granskning utförd av konsultföretaget Vectura och Chalmers Tekniska Högskola visar att en grundläggande orsak till den förhöjda olycksfrekvensen är att många av vägens tvära kurvor har byggts så att vägbanan lutar utåt i ytterkurvorna, skriver NVF på sin webbsida.
Om kurvorna istället hade lutat inåt, då skulle behovet av sidofriktion varit upp till drygt 80 procent lägre. Studiens resultat väntas leda till förbättrade anvisningar för utformning av vägar i kallt klimat.
Den 27 kilometer långa sträckan är byggd som ”Alternativ 4-fältsväg 110 km/tim” och invigdes 1999. Halkolyckor vintertid i ytterkurvor, framförallt i samband med filbyte i/ur omkörningsfilen, är överrepresenterade på sträckan.
Negativ skevning i tvära kurvor kan ge stora sidkrafter. Normalt sett är tunga fordon särskilt känsliga för sidkrafter. På denna sträcka är dock inte lastbilar och bussar överrepresenterade i olycksutfallet. En orsak är att lätta fordon får köra mycket fortare än tung trafik på 110 km/tim vägar som denna. Misstankar finns om att olyckor med tunga fordon är överrepresenterade i negativt skevade ytterkurvor med hastighetsgräns på 90 km/tim och lägre.
Ytterkurvor är avsevärt mer olycksdrabbade än innerkurvor. Trafikverket har sedan tidigare konstaterat att det sker 5 gånger fler dödsolyckor i ytterkurvor än i innerkurvor.