Norrbotniabanan utreds även via Bygdeå

Trafikverket kompletterar den östliga utredningskorridoren för Norrbotniabanans delsträcka mellan Umeå och Robertsfors så att en sträckning via Bygdeå studeras. Samtidigt breddas utredningskorridoren vid Sävar.

Efter samrådsmöten med boende samt remissyttranden från bland andra länstrafiken och berörda kommuner har Trafikverket beslutat att utreda också en sträckning via Bygdeå.

– Vi ser att det är befogat att titta närmare på funktion, kostnader och miljöeffekter för en korridor vid Bygdeå på samma detaljnivå som korridorerna längre västerut, säger Trafikverkets utredningsledare Urban Eriksson.

En sträckning via Bygdeå valdes bort i förstudien, som är skedet före järnvägsutredningen, eftersom den blir längre och därmed sannolikt dyrare än andra alternativ. I remissyttranden anförs dock att en sträckning via Bygdeå kan ge bättre förutsättningar för regionaltrafik och mindre miljökonsekvenser än altarnativ längre västerut. Utredningskorridoren vid Bygdeå blir en variant av alternativ öst. Därutöver finns ett alternativ väst och ett alternativ mitt.

Trafikverket vidgar också den östra utredningskorridoren på den södra sidan om E4 vid Sävar. På så sätt blir det större möjligheter att passa in en regionaltågsstation med samhället och europavägen.