Koldioxidutsläppen ökar trots fler bränslesnåla bilar

Under 2010 minskade koldioxidutsläppen från nya bilar mer än någonsin. Men trots det ökar den totala mängden utsläpp från vägtrafiken. Orsaken är den ökade trafikmängden. Det visar siffror från Trafikverket.

En rekordartad minskning av koldioxidutsläpp från nya personbilar och en ökande användning av biobränslen räcker inte för att kompensera för den ökande trafiken. Totalt ökar utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med 100 000 ton. Sedan 1990 har utstäppen ökat med 10 procent, vilket motsvarar 1,7 miljoner ton.

Trafikverket menar att det är tydligt att effektivare motorer och biobränslen inte räcker för att kompensera för trafikökningen, utan som mest kan stabilisera utsläppsnivåerna. Om minskningar ska till måste inriktningen ändras vad gäller utveckling av samhälle och infrastruktur. Bilen måste få minskad betydelse till förmån för ökad kollektivtrafik, cykling och transporter via järnväg och sjöfart.

Totalt minskade utsläppen från nya bilar med cirka 13 gram/kilometer, vilket är den största minskningen någonsin. Det motsvarar en sänkning av koldioxidutsläppen med 70 000 ton.

Minskningen är ett resultat av energieffektivare diesel-, bensin- och etanolbilar samt en kraftig ökning av andelen nyregistrerade dieselbilar (från 40 procent under 2009 till 49 procent 2010). Det tillsammans med skrotningen av äldre bränsletörstiga bilar har inneburit en sänkning av koldioxidutsläppen på drygt 150 000 ton, enligt Trafikverket.

Andelen biodrivmedel fortsätter att öka inom vägtransportsektorn: från 5,2 procent under 2009 till 5,6 procent 2010. Huvudorsaken är ökad användning av biogas i personbilar och bussar. Det motsvarar en minskning av koldioxidutsläppen på drygt 100 000 ton.