Volvokoncernens totala lastbilsleveranser ökade med 49 procent i februari till 17.862 fordon, jämfört med samma period förra året. Det framgår av leveransstatistik från Volvo.
På Europamarknaden ökade leveranserna med 97 procent till 7.665 fordon, efter en uppgång på 87 procent i västra Europa och en ökning med 160 procent i Östeuropa.
Leveranserna i Nordamerika var samtidigt upp 65 procent till 2.827 fordon medan leveranserna i Sydamerika steg med 72 procent till 2.175 fordon. I Asien var leveranserna oförändrade på 3.985 fordon.
Sett till bolagets olika varumärken steg Volvo Lastvagnars totala leveranser med 78 procent februari.
I Europa ökade leveranserna med 126 procent för Volvo Lastvagnar. I västra Europa ökade de med 113 procent jämfört med 2010. Starkast utveckling stod marknaderna i Tyskland och Frankrike för, enligt Volvo.
Leveranserna från Mack i februari uppgick till totalt 1.314 fordon, en uppgång med 46 procent jämfört med samma period förra året.
"Med undantag för anläggningssegmentet märks en fortsatt stigande efterfrågan på tunga lastbilar. Samtidigt fortsätter de positiva reaktionerna från kunderna vad gäller Macks lastbilar utrustade med SCR-tekniken Mack ClearTech. Trots vissa tecken på en återhämtning inom anläggningssektorn som helhet fortsätter en låg utnyttjandegrad av befintliga anläggningslastbilar att dämpa försäljningen av nya lastbilar", skriver Volvo under rubriken Mack i leveransrapporten.
Renaults Trucks totala leveranser ökade med 71 procent medan motsvarande siffra för Eicher var en ökning med 25 procent.
UD Trucks (tidigare Nissan Diesel) leveranser minskade med 25 procent. Totalt, inklusive lätta lastbilar, levererades 614 fordon i Japan. De lägre leveranserna beror främst på att tillverkningen av lätta lastbilar för Nissan Motor upphörde i januari 2011, skriver Volvo under rubriken UD Trucks.
(Nyhetsbyrån Direkt)