Inget tekniskt fel bakom X2000-olycka

Trafikverkets utredning av händelsen den 1 januari 2011 då ett X2000-tåg körde in i stoppbocken på spår 7 på Malmö C är klar. Utredningen visar att infrastrukturen fungerat och att den uppfyllt gällande normer och krav.

– Det är bra att utredningen nu är klar, så att vi fått en beskrivning av händelseförloppet. Infrastrukturen och trafikledningen har fungerat precis som den skulle, säger Linus Eriksson, Chef Driftsområde Syd Trafikverket Järnväg.

Lördagen den 1 januari 2011 klockan 10:45 körde ett tågsätt (X2000) in i stoppbocken på spår 7 på Malmö C. Sammanstötningen blev kraftig då tåget, som var 140 meter långt och vägde 323 ton, höll en hastighet av drygt 30 km/h. Utredningen visar att infrastrukturen fungerat och att den uppfyllt gällande normer och krav. Den konstaterar också att stoppbocken har fungerat som avsett. Skadorna på Trafikverkets infrastruktur sträcker sig till stoppbocken och 150 sliprar som måste bytas ut.

Den direkta orsaken till påkörningen var att tåget höll för hög hastighet. En bidragande orsak till detta var att fordonsoperatören av för Trafikverket okänd anledning inte bromsat tågsättet under framkörningen på spår 7. Tåget var vid sammanstötningen tomt på passagerare och ingen person fick allvarligare skador.