Göteborgs Hamn slår flera nya rekord. Bland annat har man gått från tio till 50 kryssningsfartyg på tio år och containertrafiken slår alla tiders rekord i hamnen.
Hela 233 000 containrar skeppades under årets första kvartal från Göteborgs Hamn. Innehållet var allt från hemelektronik, kläder, möbler och livsmedel till papper, kemikalier, stål och insatsvaror till industrin. Antalet containrar var sex procent bättre än motsvarande period i fjol och ett nytt volymrekord.
– Vi har direktlinjer till Nordamerika och kan därför noga följa hur handeln utvecklas. USA:s ekonomiska svårigheter avspeglar sig i minskade fraktvolymer, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
När det gäller containertrafiken hanterar just nu Göteborgs Hamn större volymer än vad alla andra svenska hamnar gör tillsammans. Något som är unikt för hamnen är att 45 procent av alla containrar som transporteras till eller från den går med tåg istället för lastbil.
Järnvägstransporterna ökade dessutom under årets första kvartal med åtta procent jämfört med samma period förra året.
Rekord i antal kryssningsfartyg
Men det är inte bara på land som det slås rekord i hamnen. Kryssningstrafiken till Göteborg fortsätter att visa fina siffror. I år kommer 51 kryssningsfartyg att anlöpa Göteborgs Hamn, vilket är tio fler än fjolåret – som också var ett rekordår. Ombord på de 51 fartygen kommer det att finnas 64 000 passagerare som är redo att uppleva Sveriges näst största stad.
51 fartyg är ett rejält uppsving sen början utav 2000-talet då det kom runt tio fartyg per år, och bottenåret 2002 då endast fem fartyg valde att besöka staden.
– Vi besöker mässor och bearbetar kryssningsrederierna gemensamt – det inger förtroende när hamnen och staden uppträder tillsammans, säger Jill Söderwall, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn. Göteborg är nu den tredje största kryssningsdestinationen i Sverige. Stockholm är etta med cirka 280 anlöp om året och Visby tvåa med omkring 70 anlöp.
Enligt Göteborgs hamn är målet att passagerarna ska komma så nära stadskärnan som möjligt och 2009 invigdes en ny kryssningsterminal i Frihamnen. De allra största fartygen kommer dock inte under Älvsborgsbron och för dessa finns nu en ny kryssningskaj i Arendal, precis intill Volvos museum ”The World of Volvo”.
– Arendalsområdet är ett mycket bra alternativ till Skandiahamnen där de största fick lägga till tidigare, säger Jill Söderwall.
Råolja lastas ut för första gången
I början av maj inträffade ett historiskt ögonblick i Göteborgs Hamn. Då lastades det nämligen för första gången i hamnens historia ut råolja. Oljan har mellanlagrats i ett underjordiskt bergrum och går nu vidare på export till världsmarknaden.
– Det här är ett historiskt ögonblick för Göteborgs Hamn. Mycket få hamnar kan erbjuda mellanlagring och omlastning av råolja och vi är glada för att allt har gått så bra, säger Magnus Kårestedt.
Hamnen har tillsammans med lagringsbolaget Scandinavian Tank Storage utvecklat affären som innebär att mindre tankfartyg lossar råolja i det underjordiska bergrummet i Syrhåla, Torshamnen. Där mellanlagras den för att senare transporteras vidare med större fartyg.
Råoljan har tidigare lastats om i någon av de stora hamnarna på kontinenten eller ute till havs från fartyg till fartyg. Det senare kan innebära miljörisker, särskilt vid hårt väder.
– Omlastning av råolja till havs innebär miljörisker som vi nu slipper när det kan ske på ett tryggt sätt vid kaj i Göteborgs Hamn istället, säger Kårestedt.
”Allt har fungerat mycket väl”
Det var i april förra året som de första fartygen anlöpte för att lossa råolja till bergrummet, som fylldes upp, och nu lastas alltså råoljan ut.
– Cirkeln är sluten och vi kan konstatera att allt har fungerat mycket väl i alla led. Nu kommer bergrummet att fyllas upp igen med ny råolja i väntan på ny utlastning, säger Claes Jacobsson, vd för Scandinavian Tank Storage.