Södertälje Byggmästareförening har utsett den nya järnvägsbron i Södertälje till årets byggnad.
Den nya järnvägsbron över Södertälje kanal är en 230 meter lång lyftbro som möjliggör bättre samverkan mellan tågtrafik och båttransport. Den öppningsbara bron är dimensionerad för 25 tons axellast och för en hastighet av 80 km i timmen. Bron har en segelfri höjd på 26 meter i tågtrafikläge. Vid broöppning lyfts den 420 ton tunga brodelen över kanalen upp till 41,5 meters höjd. Den nya bron innebär färre störningar i tågtrafiken, större båttransporter in i och ut ur Mälaren, färre broöppningar samt begränsade bullernivåer från tågtrafiken.
Motivering:
”Den nya bron har blivit ett landmärke för Södertälje, väl synligt såväl för boende och arbetande i staden som för den som passerar staden via båt eller bil. Den har givits en mycket tilltalande och spännande form och färgsättning som på ett pedagogiskt sätt dessutom förtydligar brodelarnas olika funktioner. På nära betraktelseavstånd framgår att pylonerna av betong har utsmyckats med ett fantasifullt listmönster, kompletterat med band i diagonala mönster, som på ett skickligt och medvetet sätt döljer de nödvändiga gjutfogarna i betongen.”
Södertälje Byggmästareförening och Södertälje kommun utser årligen Årets byggnad och Årets renovering bland stadens färdigställda objekt, i syfte att lyfta fram, ge publicitet åt och uppmuntra till en god modern arkitektur värd att bevara för framtiden och ett kvalitativt modernt byggande.