GM stoppar försäljningen av sina tekniklicenser till Saabs tilltänkta kinesiska ägare, uppger flera medier.
Stoppet gäller att sälja tekniklicenser för de nuvarande modellerna 9-3, 9-5 och 9-4X, enligt Svd.se.
- Med det här förslaget kan vi inte gå med på att fortsätta med licenserna, säger James Cain, General Motors talesperson till P 4 Väst.
"Trots att GM är öppet att fortsätta att leverera drivlinor och komponenter kommer GM inte att gå med på att fortsätta med tekniklicenser eller att sälja 9-4X-bilar till Saab med nuvarande ändring av ägandeskap eftersom det inte är till GM:s aktieägares bästa", skriver GM:s talesman James Cain i ett pressmeddelande som citeras av Svd.se.
GM:s talesman James Cain förklarar att beslutet att inte överlåta tekniklicenser för Saab är definitivt.
- Det här var inget lätt beslut för oss att fatta. Och det är definitivt, säger han till TT.
Enligt Cain handlar det om att man inte vill låta GM-teknik komma i konkurrenters händer.
- Det gäller både Kina och andra marknader, säger han.
TT: Är det möjligt för Saab att bygga bilar utan licenser från GM?
- Det är egentligen en fråga för Saab att svara på. Men när vi sålde Saab till Spyker fanns en betydande del tekniklicenser med i affären för att göra det möjligt att fortsätta produktionen, säger James Cain.
För Gunilla Gustavs, på Saab Automobiles informationsavdelning, är General Motors beslut om att de säger nej till försäljningen av sina tekniklicenser en nyhet.
- Det sista jag har känt till är att diskussionerna pågår, säger hon till TT.
I nuläget vill hon inte uttala sig om vad General Motors beslut innebär för Saabs planerade affär med de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.
- Jag måste dubbelkolla med mina kollegor om vad vi vet utifrån Saab Automobiles perspektiv, innan jag uttalar mig, säger Gunilla Gustavs.
Anette Hellgren, ordförande i facket Unionen på Saab Automobile, vill ha snabb information från Saabs ledning om vad måndagens besked från General Motors innebär.
- Jag har fått bilden att det är flera steg som det måste fattas beslut om i den här affären, och att detta är ett av dem, säger Hellgren om försäljningen av tekniklicenser till de kinesiska intressen som vill ta över Saab.
Enligt Hellgrens uppfattning är försäljningen, som GM nu säger nej till, en förutsättning för att affären ska kunna genomföras.
Enligt Saabs rekonstruktionsplan skulle Saab Automobile till 60 procent tas över av Youngman och till 40 procent av Pang Da. Två nya dotterbolag skulle bildas i Kina - ett för tillverkning och ett för distribution.
De kinesiska företagen skulle investera motsvarande cirka sex miljarder kronor de närmaste två åren, där 450 miljoner kronor skulle klara Saab genom rekonstruktionen och resten betala leverantörer, starta fabriken och driva verksamheten.
Fram till 2017 var företagen villiga att investera totalt 20 miljarder kronor - inräknat tillverkning i Kina och utveckling av nya modeller.
Krediten från Europeiska investeringsbanken (EIB) skulle utnyttjas med ytterligare 63 miljoner euro. Saab har tidigare lånat 217 miljoner euro.
Saab skulle nästa år sälja 35 000-55 000 bilar och öka till 78 000-86 000 bilar 2013. Saab skulle gå med vinst 2014 och sälja 130 000-150 000 bilar.
(TT)