Beskedet att GM stoppar försäljningen av tekniklicenser till Kina omkullkastade helt Pang Das och Youngmans planer på att ta över 100 procent av Saab. Nu brådskar det - kinesernas avsiktsförklaring gäller bara en vecka till.
I går förklarade General Motors att man inte vill sälja tekniklicenserna för Saab. I dag arbetar bolagen med att hitta en lösning.
-Vi jobbar med GM-frågan just nu. Det är något vi gör tillsammans med Youngman, säger Ami Yu, chef för Pang Das utländska verksamhet.
TT: Kan ni tänka er ett annat upplägg för affären?
-Det kan jag inte kommentera. Vi kan ge mer information när vi är klara med vårt interna arbete, säger hon.
Hon vill inte svara på om Pang Da och Youngman tröttnat och helt vill hoppa av Saabköpet. Inte heller om det kan vara aktuellt att gå tillbaka till den ursprungliga planen där Pang Da och Youngman skulle köpa in sig med 53,9 procent i Saabs ägarbolag Swedish Automobile. Det upplägget innebar att Saabs vd Victor Muller skulle finnas kvar i ägarsfären. Muller hävdar att det upplägget var konstruerat för att göra det enklare för GM att godkänna affären.
De kinesiska bolagen har inte velat kommentera varför den gamla planen övergavs och man i stället skrev en avsiktsförklaring om att köpa 100 procent av Saab. Olika källor runt Victor Muller har fört fram att det handlade om att bli av med honom.
Hoppet för Saab står nu till den kinesiska myndigheten NDRC:s inställning till affären, tror Handelsbankens kinakännare Frederic Cho.
-Om NDRC säger ja måste GM omvärdera sitt nej, säger Frederic Cho.
Han ser NDRC:s besked som den stora och avgörande frågan om Saabs framtid.
Frederic Cho betraktar GM:s ovilja att lämna ifrån sig tekniklicenserna som en fotboja på Saab och tror inte att bolagets nej bara handlar om plattformarna.
-Jag tolkar GM:s besked som en positionering. Det är inte GM som bestämmer hur Kinas bilsektor ska se ut utan det är NDRC, framhåller han.
Trots NDRC:s tystnad tror Frederic Cho att myndigheten fortfarande arbetar med ärendet. Men ju längre tid ett besked dröjer desto mindre är sannolikheten för att beskedet bli positivt för Saab.
-Strimman av hopp för Saab blir tunnare och tunnare ju längre tiden går, säger han.
-Nästa steg är att diskutera med kineserna för att hitta en struktur som passar alla, sade Saabs pressinformatör Gunilla Gustavs på Saab Automobile på morgonen.
Saabs underleverantörer ställer sig frågande till GM:s starka nej.
-Vi förstår inte GM:s besked. Nu har man satt en käpp i hjulet, säger Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas organisation Fordonskomponentgruppen.
Han förstår inte varför GM vägrar släppa ifrån sig tekniklicenserna.
-Bolaget pratar bland annat om plattformen till 9-3 som är lastgammal. Vi undrar vad som ligger bakom GM:s inställning. Jag förstår inte varför GM värnar om tekniklicenserna, fortsätter han.
Enligt Fredrik Sidahl betyder GM:s besked att Saabs ägare Viktor Muller nu måste förhandla med GM om det tekniska innehållet i plattformen. Flera frågor kan då bli aktuella.
-Kan man undanta viss teknik? Kan man villkora att exempelvis modellen 9-5 tillverkas i Trollhättan och inte i Kina, säger Fredrik Sidahl.
-Det är väldigt viktigt att Saab blir kvar i Sverige, inte minst för underleverantörerna.
-Jag tycker att det är ett tråkigt besked, säger näringsminister Annie Lööf (C) om GM:s nej.
-Det var väldigt överraskande när det kom i går. Det är ju lite smolk i bägaren jämfört med den positiva stämning det var för en vecka sedan.
På frågan vad regeringen nu kan göra för att stödja att Saab hittar en långsiktig lösning uppger Lööf att man följer processen "nogsamt" och "agerar dörröppnare" i kontakter med kinesiska myndigheter och GM.
-Det är viktigt att komma ihåg att regeringen inte sitter vid förhandlingsbordet, utan att detta är en affärsuppgörelse mellan de kinesiska företagen och Saab, säger Lööf.
(TT)