De nya utsläppsreglerna kan göra flygbiljetterna dyrare, åtminstone hos vissa flygbolag. En rad bolag planerar att införa utsläppstillägg, bland annat SAS. Kina, med Air China i spetsen, vägrar dock betala för flygutsläppen.
Flygbolaget Norwegian vill däremot undvika ett utsläppstillägg, enligt informationschefen Åsa Larsson.
– Trots att vi får en kostnadsökning på ett antal miljoner på årsbasis så ska vi kompensera det genom att skära i kostnader på andra ställen och genom att flyga med fler nya och bränslesnåla flygplan. Vi har som klart mål att inte föra över de ökade utsläppskostnaderna på våra kunder, säger hon till TT.
Lufthansa, världens näst största flygbolag, sade på måndagen att kunderna får vara beredda på att flygbiljetterna kan bli dyrare i och med de nya reglerna. Delta Airlines, det näst största flygbolaget i USA, räknar med ett tillägg på cirka 3 dollar per flygbiljett mellan Europa och USA, skriver Reuters, medan Hong Kong-baserade Cathay Pacifics vd har sagt att det för deras del kan bli fråga om ett tillägg på närmare 6:50 dollar per biljett mellan Hong Kong och Europa.
Flygbranschens organisation IATA pekar dock för att det kan bli svårt för flygbolagen, som pressas av minskad efterfrågan på resor och högre priser på flygbränsle, att höja sina biljettpriser.
Kinas fyra största flygbolag, inklusive Air China, kommer inte att delta i handeln med utsläppsrätter för flygtrafiken till och från Europa som EU införde vid årsskiftet, enligt Kinas branschorganisation för flygbolag.
– Kinesiska flygbolag kommer inte heller att påföra avgifter för sina kunder relaterade till utsläppsskatten, säger en talesman för organisationen till Reuters.
De omstridda avgifterna godkändes så sent som den 21 december av EU-domstolen.
(TT-Reuters)