Rekordår för Arlanda

Arlanda flygplats hade 19,1 miljoner passagerare under 2011, den högsta siffran någonsin. Tillväxten sker enligt Swedavia framför allt i och med att det kommer allt fler utländska besökare till Sverige och Arlanda.

Mellan åren 2000 och 2011 blev antalet Arlandaresenärer per år 800 000 fler. Antalet utrikesresenärer ökade med 2,8 miljoner, inrikesflyget minskade med 2 miljoner passagerare. Tyskar är den grupp utländska flygresenärer som ökat mest.

Statliga Swedavia, som driver flygplatser som står för cirka 80-85 av flygtrafiken i Sverige, planerar att höja sina avgifter med 1,9 procent den 1 april 2012. Det motsvarar cirka 30 miljoner kronor i ökade kostnader för flygbolagen. Enligt presschefen Klas Nilsson ville flygplatsbolaget från början höja avgifterna med 2,7 procent.

– Vi har lyssnat till flygbolagen och tagit in deras argument, som att de har justerat ned sina förväntningar för tillväxten nästa år. Den höjning vi fattat beslut om nu ligger i linje med den förväntade inflationen, säger han.

Men flera flygbolag vill att Transportstyrelsen underkänner avgiftshöjningarna och SAS har överklagat beslutet. För SAS del skulle den planerade avgiftshöjningen innebära ungefär 15 miljoner kronor i ökade kostnader.

– Det är framför allt en principfråga. Ser man till Swedavias resultatutveckling verkar det inte finnas några behov av några höjningar. Vi räknar med att Swedavia gör en kraftig förbättring av sin vinst till mellan 900 miljoner till 1 miljard kronor i år, säger Jens Justesen, ansvarig för luftfartsavgifterna i SAS.

– Avgifterna ska baseras på ett underlag som de samråder med oss om, men det går inte att härleda hur avgifterna sätts utifrån det underlag Swedavia presenterat, tillägger han.

Enligt EU:s regler kan bara avgifter vid flygplatser som har mer än 5 miljoner passagerarrörelser per år överklagas, vilket gör att Arlanda är den enda flygplats i Sverige som berörs.

– Nu ska vi pröva det här, och bland annat titta på om höjningen tar hänsyn till konsumentprisindex. Det som flygbolagen framför allt skjuter in sig på är att man inte ser metoden för hur Swedavia räknat fram avgifterna och att informationen varit bristfällig, säger Anders Bäckstrand, ekonom på Transportstyrelsen.

Även Braathens, Braathens Aviation, där Sverigeflyg och Malmö Aviation ingår, Svenska Direktflyg, Svenska flygbranschen samt den internationella organisationen Iata har överklagat. Iata är ombud för flera utländska flygbolag, däribland Lufthansa och KLM, enligt Anders Bäckstrand.

(TT)