Sedan lanseringen av SKF-molnet i november 2012 har SKFs diagnostikcenter fjärranslutits i ett globalt nätverk. Därmed har alla globala IT-lösningar sammanförts och alla inbyggnadsdata har tillgängliggjorts i ett och samma molnbaserade system. Dessa samlade data avspeglar en otroligt bred kunskap och erfarenhet när det gäller att diagnostisera och lösa kundernas maskinunderhållsproblem i inbyggnader inom alla större sektorer världen över.
SKF Asset Diagnostic Services kan nu dra nytta av och dela med sig av dessa kunskaper och SKFs servicetekniker, som befinner sig i olika tidszoner världen över, kan när som helst på dygnet ge support för alla typer av problem som det fjärranslutna diagnostiksystemet har identifierat.
– Med den nya molnbaserade lösningen kan vi övervaka och diagnostisera inte bara hundra- eller tusentals, utan miljontals maskiner. En halv miljon maskiner är redan anslutna till molnet. Genom denna kunskapsspridning kan vi ge bättre service till våra kunder. Tack vare våra molnbaserade program och tjänster har våra kunder dessutom tillgång till användarvänliga diagnostik- och rapporterings-verktyg dygnet runt. Och naturligtvis har de direkt åtkomst till vårt kunskapsnätverk där de kan samarbeta med SKFs maskintillståndsexperter världen över, dygnet runt. På så sätt kan vi hjälpa våra kunder att öka maskintillgängligheten och samtidigt minska underhållskostnaderna, säger Erwin Weis, chef för SKF Asset Diagnostic Services.
SKF Asset Diagnostic Services lämpar sig särskilt för inbyggnader inom vindkraft, marinindustri, gruvdrift, pappersindustri och metallindustri samt alla andra branscher där tillståndsövervakning används. Lösningen erbjuds som hyrprogram, vilket innebär att kunderna kan använda SKF-molnet för att lagra data från sina tillståndsbaserade underhållsprogram och därigenom minska kostnaderna för ägande och underhåll av dyr IT-infrastruktur.