Tillväxtländer satsar på EO-satelliter

Nu satsar länder i Latinamerika och Mellanöstern bland annat på egna satelliter för jordobservationer (EO-satelliter). Minst 42 länder eller kommersiella aktörer kommer att sända upp sin första jordobservationssatellit innan 2022. Det förutspår marknadsundersökningsinstitutet Euroconsults i sin senaste rapport, "Satellite-Based Earth Observation: Market Prospects to 2022".

Antalet uppskjutna satelliter kommer att fördubblas de kommande 10 åren, enligt Euroconsult. USA är den ojämförligt största kunden för kommersiella jordobservationsdata, de står för 55 procent av den globala marknaden.

Men tillväxten väntas bromsa in i USA, liksom i många europeiska länder. I Latinamerika, Ryssland och CIS, Asien och Mellanöstern beräknas tillväxten nå 15 procent de kommande fem åren. En bidragande orsak till det är att kostnaden för jordobservationssatelliter stadigt sjunkit. Under perioden 2013-2022 spår Euroconsult att 69 procent av jordobservationssatelliterna kommer att kosta mindre än 100 miljoner dollar, medan endast 56 procent var så ”billiga” under det gångna decenniet. Dessa lågkostnadssatelliter har inte lika hög precision när det gäller till exempel spektral och markupplösning.