Michelins forsknings- och utvecklingsteam har lagt mer än sex år på att utveckla ett nytt däck för gruvindustrin. Under den omfattande testprocessen har mer än 25 miljoner kilometer tillryggalagts, det motsvarar 625 varv runt jorden. De höghållfasta stålkablar som används i däckens arbetslager och stomme är tio procent starkare och är isolerade med gummi för att förhindra att korrosion sprids vid skador, vilket förlänger däckens livslängd.
En av de största utmaningarna som gruvnäringen ställs inför idag är att minska kostnaden genom att arbeta mer effektivt, utan att påverka säkerheten på arbetsplatsen, och därmed förbättra lönsamheten. Tre nya innovationer bidrar till en ökad livslängd med minst tio procent jämfört med föregångaren.
En ny blandningsprocess garanterar homogenare sammansättning av gummiblandningen vilket ökar slitstyrkan. Varje enskild typ av gummiblandning erbjuder speciella egenskaper som är anpassade till förhållandena på arbetsplatsen och användningsområdet, från hög slitstyrka till hög hastighetskapacitet.