Nu utökar det svenska rederiet SOL sin trafik mellan Göteborgs Hamn och belgiska Zeebrugge. Förändringen innebär ökade möjligheter för svenska import- och exportföretag att frakta gods till och från Belgien. Rederiets fartyg kommer att avgå från Göteborgs Hamn sju gånger i veckan.
— Vi har haft en fantastisk volymutveckling under året som gått och slagit i taket kapacitetsmässigt. Därför utökar vi nu trafiken på linjen så att vi även fortsättningsvis kan erbjuda våra kunder en stabil trafik och en bra service, säger Ragnar Johansson, vd på Svenska Orient Linien.
För att hantera de nyinsatta avgångarna har rederiet satt in ett nytt fartyg, Ark Forwarder. Det 185 meter långa fartyget kommer att lägga till i hamnens roro-terminal* Gothenburg Roro Terminal. Den första seglingen avgår på torsdag. Resan till Zeebrugge tar ungefär ett och ett halvt dygn.
— Zeebrugge är ett viktigt godsnav för många svenska import- och exportföretag som verkar i Belgien och norra Frankrike. Nu finns det ytterligare alternativ att frakta gods dit från Göteborgs Hamn. Det är mycket glädjande att SOL fortsätter att satsa på Göteborgs Hamn, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB.
Belgien är Sveriges åttonde största exportmarknad med ett exportvärde på cirka 50 miljarder kronor.
* Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor med tät linjetrafik inom Europa.