Automatisering gör Norvik till framtidens godshamn

Nu byggs det som skall bli Sveriges modernaste godshamn. Det är Norvik hamn strax utanför Nynäshamn som när den öppnar 2020 tar över containertrafiken från Frihamnen i Stockholm och blir Sveriges näst största containerhamn. Tillsammans med ett stort logistikcenter blir Norvik en fullskalig miljöanpassad godsanläggning som kan ta emot de största fartygen och med modern teknik hantera upp emot 500 000 containrar per år.

Muddrings-, masshanterings- och anläggningsarbeten har nu startat för bygget av Norvik hamn eller Stockholm Norvik hamn (Stockholm Norvik Port), strax nordost om Nynäshamn, 6 mil söder om Stockholm. Det rör sig om en miljardsatsning för att utveckla stockholmsregionens sjöburna godstransporter. Stockholm och Mälardalsregionen växer kraftigt och stadens äldre centrala hamnar görs om för att ta emot kryssningsfartyg eller blir attraktiva bostadsområden. I samarbete med den världsomspännande Honkongbaserade terminaloperatören, HTH, Hutchison Port Holdings, som också skall sköta själva containerdriften när hamnen är i drift, satsar nu alltså Stockholms Hamnar på att ge den expansiva huvudstadsregionen en högmodern miljöanpassad godshamn för rullande gods och containrar med tillhörande transport- och logistikfunktioner.

Djupt för största fartygen Norvik hamn får ett djup (16,5 meter) som klarar alla fartyg som kan ta sig in i Östersjön, inseglingsleden är kort, utanför ligger havet i stort sett öppet. År 2020 skall allt vara klart och igång enligt plan och det första lastfartyget kunna anlöpa Norvik. 1 400 meter ny kaj byggs. Totalt blir det sju kajlägen och fyra containerkranar. Containerhanteringen, som får en yta på 250 000 kvm med hög automatiseringsgrad enligt HTH, med avancerade IT-system som skall sköta driften. Med ny både hård- och mjukvara skall containrarna kunna staplas och lastas snabbare med färre lyft. Norvik kommer bli Sveriges näst största containerhamn. Fullt utbyggd, 44 hektar stor, skall hamnen klara 500 000 containrar per år (hälften av vad Göteborgs hamn hanterar).

Nynäsbanan måste byggas ut Containerterminalen i Frihamnen i Stockholm flyttar till Norvik så snart hamnen öppnar. Ro-ro verksamheten som får ett utrymme på 100 000 kvm skall drivas av Stockholms Hamnar. Ett 3,4 km långt industrispår anläggs med anslutning till Nynäsbanan, som troligen måste byggas ut och förstärkas när den tunga godstrafiken skall börja samsas med pendeltågen, helst dubbelspår, hoppas man, men åtminstone ett flertal mötesplatser.  2017 börjar NCC bygga en lager- och logistikpark i anslutning till hamnen. Norvik logistik- och företagspark har erhållit ett område på 410 000 kvm som skall exploateras, hälften beräknas bli byggyta. De första anläggningarna skall stå klara när hamnen öppnar, sedan kommer området utvecklas successivt i många år framöver. Järnvägsspåret skall dras från Nynäsbanan till hamnen via det aktuella logistikområdet. Med högtekniska och moderna Norvik hamn tycks den framtida varuförsäljningen nu vara tryggad för huvudstaden med omnejd.