Massproductions lanserar utemöbler i galenskapens färg

Vincent van Goghs mystiska besatthet av gult, galenskap och narcisser var inspiration när Massproductions lanserar sitt utemöbelsortiment i en ny solblekt gul nyans. Utekollektionen i March Yellow presenteras i en drömsk och grönskande setdesign av konstnären Martin Bergström.

- Gul är galenskapens färg och fick oss att tänka på vårmånaden mars. I England säger vi ”Mad as a March hare”, eftersom harar tenderar att bete sig erratiskt i mars. Men nu tar vi vara på det bästa med gult, vi tar bort galenskapen och behåller känslan av värme och hopp, säger Chris Martin, designchef och medgrundare av Massproductions.

Massproductions presenterar nu sina kollektioner Tio, Jig Mesh och den nya utomhussoffan Roadie, samtliga formgivna av Chris Martin, i den nya March Yellow. Likt tidigare utgörs även den nya färgen av en UV-beständig pulverlack framtagen för husfasader, med extrem motståndskraft mot både sol och väta.

- Utemiljö skiljer sig från inomhusmiljö på så många sätt. Det ställs såklart höga krav på att materialet skall klara av elementens påverkan. Men man har också andra typer av rum att förhålla sig till, allt från en park till en uteservering eller balkong. March Yellow är ett fint tillskott i vårt sortiment, den är vårig och uppiggande, och passar lika väl in i naturen som i en urban miljö, säger Magnus Elebäck, vd och medgrundare av Massproductions.

Vid fotografering av den nya utemöbelkollektionen valde Massproductions att samarbeta med konstnären och set-designern Martin Bergström. De gula utemöblerna tar plats i en övervuxen trädgård som väcker minnen från barndomen, ett nostalgiskt gränsland mellan dröm och verklighet.

- Visionen var att skapa en vårlik känsla i en kontrollerad miljö, en frilagd vildvuxen exotisk glänta där produkten, snarare än miljön den står i, hamnar i fokus, avslutar Magnus Elebäck.