Coronaeffekt gav uppsving för Byggmax

Under tisdagen släppte Byggmax sin rapport för det första kvartalet. Byggjätten redovisar en rörelseförlust på 61 miljoner kronor för första kvartalet 2020. Det kan jämföras med förlusten på 88 miljoner kronor samma period föregående år.

Det var ett jättebra första kvartal för byggmax. Det här är en ganska stark förbättring mot föregående år och det beror främst på en väldigt bra försäljning. Vi är en säsongsberoende verksamhet och vi förlorar alltid pengar i första kvartalet, medan vi tjänar mer under våren och sommaren, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax, till TT i samband med rapportsläppet.

Omsättningen ökade med drygt 22 procent och uppgick till 879 miljoner kronor jämfört med 715 miljoner kronor samma period i fjol.

"Stanna hemma-effekt"

Den ovanligt starka marknaden under hela det första kvartalet är dels till följd av en tidig vår och möjligen av återhämtningen i den svenska bostadsmarknaden, enligt bolaget. Under andra halvan av mars ökade tillväxten ytterligare av en ”stanna hemma-effekt” med ökad konsumtion av hemmafixar-produkter när coronakrisen tog fart.

Det har varit en efterfrågeökning. Vi ser tydligt att när människor blev mer inställda på att vara mer hemma så har man lagt mer tid och pengar på att ta hand om sitt hem, istället för att kanske planera för andra saker, som att resa, fortsätter han.

Fokus på e-handel

Byggvaruhuset har haft stort fokus på att förbättra sina butiker och e-handel, som också bidragit till en ökad omsättning.

TT: Hur tror ni att er verksamhet fortsätter under det andra kvartalet?

Det är en spännande fråga. Det har fortsatt varit en bra efterfrågan och "stanna hemma-effekt" under påsken. Men vi får se framöver för vi påverkas jättemycket av vad som händer i samhället – om många väljer att stanna hemma eller om det kommer finnas möjligheter att resa eller göra andra aktiviteter, säger Mattias Ankarberg.

Säkerhetsåtgärder

Under våren har bolaget infört en rad åtgärder för att förhindra smittspridning av coronaviruset. För medarbetarnas säkerhet har det dels införts skarpare rutiner för personlig hygien och dels har det satts upp avståndsmarkörer och plexiglas vid kassorna, enligt vd:n.

Vi har ställt in alla öppningsfester och vanliga kampanjer som brukar göra att det kommer mycket folk samtidigt. Vi har också tryckt väldigt mycket på vår e-handel, att man kan få varor hemlevererade men även färdigpackade att hämta vid butiken.

TT: Hur ser ni till att säkerhetsåtgärderna efterföljs?

Vi har rutiner för det precis som vi har rutiner för mycket annat. Såklart finns det ingen garanti att alla människor gör rätt hela tiden men vi upplever väldigt stor förståelse och positiv attityd både från kunder och anställda att försöka hjälpa till och göra rätt i den här situationen.