Jollyroom utökar den helautomatiserade logistiklösningen AutoStore

Jollyroom satsar inför julhandeln och utökar den helautomatiserade logistiklösningen AutoStore som implementerades hösten 2018 ihop med leverantören Element Logic. Det här blir Jollyrooms första tillökning i AutoStore, vilket blir en ökning med 56 400 lådor och 10 robotar för att kunna säkerställa effektiviteten och efterfrågan från kunder inför kommande försäljning.

Efter en implementering över förväntan i oktober 2018 då Jollyroom investerade 80 MSEK i den helautomatiserade logistiklösningen AutoStore satsar de nu på att öka kapaciteten ytterligare. Den förra satsningen dubblerade verksamhetens kapacitet av ordrar av smått och mellanstort gods. Inför kommande julhandel vill nu barn- och babyjätten ta ett nästa naturligt steg för att fortsätta kunna möta kundernas krav på snabba och säkra leveranser.

Denna ökning kommer förbättra bolagets effektivitet, lönsamhet och kapacitet och visa att vi satsar ordentligt på framtiden, säger Ole Sauar, vd och grundare av Jollyroom.

I och med nysatsningen kommer Jollyrooms anläggning i Sörred, Göteborg, att både bli störst inom sin bransch och en av de fem största anläggningarna med AutoStore i Norden räknat i antal lådor. Totalt sett räknar man att landa på 146 400 lådor och 106 robotar i slutet av oktober 2020.

Då julhandeln är Jollyrooms mest hektiska försäljningsperiod kommer investeringen mycket väl till hands. Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom, säger att de beräknar att skicka ut över 800 000 ordrar under denna period för att kunna möta kundernas behov.

– Att vara ett tillväxtbolag inom e-handel ställer stora krav på att vi löpande investerar i vår logistiklösning och säkerställer att vi kan fortsätta möta kundernas krav på snabbare leveranser trots ständigt ökande volymer. Julhandeln är vår absolut mest hektiska försäljningsperiod och vi förväntar oss en betydande tillväxt även i år, säger Cecilia Olsson.

Bakom Jollyrooms AutoStore är leverantören Element Logic som sedan starten 2004 har arbetat med företag som Boozt, XXL, Bergans och Intersport. Ole Sauar har sedan tidigare erfarenhet av leverantören och är mycket nöjd med samarbetet. Thomas Karlsson, vd på Element Logic håller med och ser fram mot nybyggnationen.

– Det är alltid spännande att arbeta tillsammans med framgångsrika och kraftigt växande kunder eftersom det ställer stora krav på snabba leveranser och flexibla lösningar. Detta tycker vi att Element Logic tillsammans med Jollyroom har lyckats väldigt bra med så vi ser fram mot att arbeta tillsammans nu igen, kommenterar Thomas Karlsson, VD på Element Logic.