Ökat växtintresse lyfter krisande Plantagen

Plantagen: Plantagens försäljning har ökat med 25 procent under pandemin. Utmaningen för vd:n Nina Jönsson är att få uppsvinget att bestå även i höst.

Konkurser, permitteringar och uppsägningar – coronakrisen vände uppochner på ekonomin för många företag.

För andra blev det tvärtom.

Vi har kunnat ha alla våra butiker öppna och vi har haft fler kunder än vanligt, så vi har påverkats positivt, säger Nina Jönsson, vd på trädgårdskedjan Plantagen.

Under andra kvartalet i år ökade bolaget sin försäljning med 25 procent jämfört med året innan, till 2 406 miljoner norska kronor. I sin kvartalsrapport skriver ägarbolaget Ratos att uppgången beror på ett ökat intresse för växter under pandemin. Nina Jönsson gör samma analys:

Folk har varit hemma mer och satsar på att göra det fint både inne och ute. Dessutom mår man bra av att pyssla med blommor och ta hand om växter, så med enkla medel kan man må bättre. Det är ganska fantastiskt, säger hon och lägger till:

Samtidigt finns det en positiv trend för växter i allmänhet som gynnar oss. Den fanns redan innan corona, och nu har man ännu mer tid att satsa på det.

Tampats med vinsttapp

Uppsvinget kom i rättan tid för bolaget. Sedan Ratos tog över 2016 har omsättningen ökat varje år, samtidigt som vinsten har minskat. 2019 gjorde Ratos en nedskrivning av värdet på Plantagen med 600 miljoner kronor. Parallellt har det varit stor ruljans i toppskiktet och Nina Jönsson blev den tredje vd:n på två och ett halvt år när hon tillträdde i slutet av maj.

Att kliva in som ny ledare mitt i en pandemi var inget problem, men att Plantagen skulle vara coronakrisens vinnare håller Nina Jönsson inte med om.

Det är mycket som gör att vi är relevanta för kunderna, inte bara pandemin. Absolut, vi har haft en positiv påverkan, men skulle vi inte ha en kunnig personal och intressanta erbjudanden så hade inte pandemin hjälpt, säger hon.

TT: Vad är det som gör att växttrenden inte har gynnat er redan innan pandemin?

Det är väldigt många olika saker, det går inte alltid som man har tänkt sig. Vi har mycket konkurrens, både av dagligvaruhandeln och andra aktörer, och det gäller att vara relevant varje dag oavsett tidpunkt på året.

"Behöver driva in kunder"

Nina Jönsson berättar att just det är hennes största utmaning framöver: att finnas i kundernas medvetande året runt, och inte bara under högsäsongen. Hon ska satsa på att förbättra kommunikationen och erbjudandet till kunderna. Målet är att ta fasta på det ökade intresset för branschen för att surfa på den positiva vågen även i höst.

Det handlar om att hela tiden ha något relevant till kunderna: nya produkter, inspiration, hjälp med att lyckas med sina odlingar. Man behöver driva in kunder till butikerna helt enkelt, det kommer vi att satsa mycket på.

TT: Tror du att uppsvinget som ni har fått nu kommer att hålla i sig i höst?

Ja, vi planerar enligt det, säger Nina Jönsson.