Hamburgerkedjorna har tjänat på öppenheten

rn E. Borgen: Hamburgertappet från i våras är nu så gott som inhämtat. Arkivbild.
Stina Stjernkvist/TT: Alla snabbmatskedjorna har anpassat sig för att minska smittspridningen. Arkivbild.
Jonas Ekströmer/TT: Max vd Richard Bergfors har satsat igenom krisen. Arkivbild.
Janerik Henriksson/TT: Distansmarkeringar har blivit ett måste på restaurangerna. Arkivbild.

Att trängas i långa köer för att knapra pommes frites var inte längre särskilt frestande när pandemin slog till i våras.

Först befarade Max ett svårsmält tapp. Men det visade sig att svenskarnas aptit för hamburgare inte försvann.

Under andra halvan i mars och april var det en ganska dramatisk omsättningsminskning. Men från och med andra halvan av april har vi successivt återhämtat oss, och totalt sett är vi nu i princip på fjolårets siffror, säger vd Richard Bergfors.

Kedjan har många restauranger som är stängda, som på flygplatser och på Liseberg, samt har dramatiska tapp i citykärnor och gallerior, och längs norska gränsen. Samtidigt har andra Maxrestauranger sett stora ökningar.

Konkurrenten McDonalds har också upplevt rejäla svängningar under våren och sommaren.

I början av pandemin var det oerhört tufft för oss och för våra franchisetagare. Men i takt med att människor har börjat resa och röra sig igen så har verksamheten förbättrats och sommaren har varit bra, givet den unika situation som Sverige, och världen, befinner sig i, säger McDonalds Sverige-vd Joachim Knudsen.

Den tredje stora hamburgerkedjan Burger King har klarat sig genom drive-in och hemleverans.

Vi har liksom som restaurangindustrin i stort haft det väldigt tufft med betydligt färre gäster i våra restauranger än normalt, säger marknadschef Daniel Schröder.

Sverige sticker ut

Jämfört med andra länder har de svenska hamburgerätarna stuckit ut under våren.

I länder där man stängt ner helt finns tydligare faser, först försvann all försäljning med total nedstängning, och när man åter öppnade upp helt återhämtade sig försäljningen. I Sverige avtog försäljningen aldrig helt men den har heller inte återhämtat sig lika tydligt som på andra marknader, säger Daniel Schröder.

Max, som är verksamma i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Egypten, har sett en liknande skillnad, med ett mindre tapp och en mindre tydlig återhämtning. McDonalds framhåller däremot att Sverige är en av de marknader i världen som gått bäst under pandemin.

Sverige har valt att hålla igång samhället och tillåta verksamheter att hålla öppet, så länge vi tar ansvar och anpassar verksamheten, vilket vi är glada för. I en del andra länder har restauranger fått hålla stängt, säger Joachim Knudsen.

"Räknar med stark utveckling"

Försäljningsdippen har tvingat företagen att bli kreativa. Max har börjat sälja grillkit, där kunden tillagar maten själv, och infört bil- och trottoarservering där beställningarna sker via en app och personalen kommer ut med maten.

Vi har också satsat stort på hemleveranser och tagit fram nya produkter särskilt lämpade för det. Under hela krisen har vi valt att inte spara oss ur den utan att satsa, vi har spenderat mer än någonsin tidigare på marknadsföring och digitala tjänster, allt för att ta marknadsandelar, säger Richard Bergfors.

Även McDonalds har högtflygande planer. 2019 berättade företaget att man satsar på att öppna mellan 30 och 40 nya restauranger under de kommande fem åren. Mitt i det kom alltså pandemin. Trots det har bolaget kunnat öppna två nya restauranger under året och planerar att öppna ytterligare en i höst, i Linköping.

Vi har goda förhoppningar om en bra utveckling under resten av året, men det kan ju ändras om smittspridningen förändras och myndigheterna tvingas till hårdare restriktioner, säger Joachim Knudsen.

Burger King räknar också med en stark utveckling framöver.

Vi ser en återhämtning och kommer fortsätta att arbeta med våra långsiktiga planer, samtidigt som säkerheten för våra gäster och personal är vår mycket tydliga första prioritet, säger Daniel Schröder.