Specialgrupp ska stoppa "bovar och banditer"

Fackförbundet Byggnads ska specialgranska företag som sätter upp byggnadsställningar.

Vi måste göra det här för att komma till rätta med alla bovar och banditer där ute en gång för alla, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm till TT.

Förra året genomförde förbundet 1 100 kontroller av byggställningar, över 65 procent uppvisade fel, skriver de i ett pressmeddelande.

Enligt Lindholm ska Byggnads därför tillsätta en specialgrupp som ska titta närmare på företagen i branschen.

Vi har sett att det eskalerar så vi måste göra den här satsningen. Det handlar dels om säkerheten för de som ska vara på ställningarna men också för de som vistas i närheten, säger han.

Enligt Lindholm finns det ingen skarp tidsgräns för när granskningen ska vara klar utan tanken är att "återkoppla löpande" om hur situationen i landet ser ut.

Först måste vi kartlägga och sedan säkerställa arbetsmiljöbitarna.