Konsumentverket varnar för falska reor

Amir Nabizadeh/TT: Black Friday-skylt till klädbutik på Drottninggatan.

En av årets stora shoppingdagar äger rum i dag i form av Black Friday. Under hela veckan har dock företag lanserat olika erbjudanden såväl på nätet som i fysiska butiker.

Ett återkommande problem är dock en form av bluffreor, där man rent praktiskt under hösten höjt priserna för att prisskillnaden ska verka större när erbjudandet presenteras. Från Konsumentverket har man under flera års tid uppmärksammat problemet, men tar nu krafttag. En arbetsgrupp är tillsatt för att göra stickprovskontroller.

Det här är ett område där vi ser att det finns problem och vi gör omfattande stickprovskontroller för att kunna få en större uppfattning om fuskets utbredning. Resultaten kan sedan leda till tillsynsärenden, säger David Ånesjö, jurist vid Konsumentverket till TT.

Flera företag

Bland företag som tidigare har uppmärksammats återfinns bland annat Jollyroom, Sportamore och Intersport, där exempelvis det sistnämnda företaget fick ett vite på två miljoner kronor.

Jämförelsesajten Pricerunner har tidigare i veckan följt prisutvecklingen på omkring 38 000 produkter. Undersökningen visar att på 13 procent av produkterna har priset ökat med 29 procent mellan den 11 september och 19 november.

Det är ett utbrett problem och vi granskar flera olika branscher, ingen som är bättre än någon annan, säger David Ånesjö.

Ha ett kritiskt öga

Hans rekommendation nu till de konsumenter som ska handla under Black Friday är att ha ett kritiskt öga.

Man ska planera sina inköp och försöka hålla koll på en varas prisnivå. Det går ju till exempel att göra via en prisjämförelsesajt. Sedan ska man ställa sig frågan om det är rabatten eller själva varan som lockar. Det är viktigt såväl privatekonomiskt som ur miljöaspekt.