Trots Black Friday-åtgärder – "väldigt trångt"

Henrik Montgomery/TT: Stundtals var det kö utanför elektronikbutiken i Kungens kurva.
Henrik Montgomery/TT: Dhi valde att använda munskydd i butikerna under Black Friday.
Henrik Montgomery/TT: Assad hade gärna undvikit att handla på Black Friday.

Den årliga readagen Black Friday har på många ställen blivit både Black Week och till och med Black Month. Skyltar som gör reklam för den pågående rean syns överallt i handelsområdet Kungens kurva söder om Stockholm.

Att förlänga rean handlar inte bara om att ge kunderna fler dagar på sig att bränna pengar – en annan önskad effekt är att sprida ut dem för att motverka trängsel och smittspridning.

Vi brukar ha tre dagar men i år har vi elva dagar. Det har gjort att vi får mer spridda kundflöden och det har vi märkt särskilt i dag. I vanliga fall brukar folk köa långt innan öppningstid på fredagen, men så har det inte varit i år, säger Li Persson, presstalesperson på elektronikkedjan Elgiganten.

"Känner mig trygg"

Vid entrén till Elgigantens butik i Kungens kurva finns väktare som räknar hur många som går in och ut. Kravallstaket bildar fållor för köerna till entrén och till varulämningen. Här väntar studenten Dhi, som passade på att handla i dag eftersom hon inte hade lektioner på schemat.

Jag brukar inte bära munskydd, men i dag tog jag på mig det eftersom det är Black Friday. Jag känner mig lite orolig för trängsel och smitta, det är många i min familj som har fått covid-19, säger hon.

Dhi har besökt flera butiker under dagen och reagerat på hur kunder beter sig.

Folk är inte så bra på att hålla avstånd, jag undrar varför de inte bryr sig, säger hon.

En man som inte vill uppge sitt namn har också tagit plats i kön.

Jag var här för några dagar sedan och såg hur de gör för att motverka trängsel, jag tycker att de har skött det bra. Jag känner mig trygg, säger han.

"Skyndade mig ut"

Vid ingången tittar väktaren i sin räknare och släpper in två av kunderna som köar. Butiken har, liksom många andra, vidtagit en rad åtgärder som golvmarkeringar och handsprit.

Vi har räknat ut att man ska få ett visst antal kvadratmeter per kund. Men utöver det har vi kundvärdar som håller koll på om det blir för mycket kunder på en viss yta och det påverkar också hur många vi släpper in, säger Li Persson.

Assad, som går ut ur butiken tillsammans med sin fyraårige son, vittnar om att det trots åtgärderna var trångt mellan kunderna.

Jag är ledig i dag och behövde köpa batterier till min sons leksak. Jag vill helst undvika att handla i dag men jag skyndade mig ut. Det var väldigt trångt, det sprang folk överallt, säger han.