Black Week gav lyft åt hemelektronikbranschen

Black Week gav ett rejält lyft för hemelektronikbranschen, enligt Swedbanks statistik över korttransaktioner. Omsättningen inom just den sektorn ökade med 150 procent jämfört med föregående vecka medan den totala omsättningen inom detaljhandeln var på samma nivå som i fjol.

Konsumtionen totalt sett i Sverige var samtidigt åtta procent lägre under veckan som slutade den 28 november, jämfört med motsvarande vecka i fjol. Det är en svag förbättring jämfört med veckan innan då nedgången var 10 procent, visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

"Det finns en del ljusglimtar i förra veckans siffror. Omsättningen inom detaljhandeln ökade jämfört med föregående vecka samtidigt som tjänstekonsumtionen tycks ha stabiliserats", säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank i ett pressmeddelande.

Däremot sjönk försäljningen av kläder och skor med 35 procent.