Lanserar FIA Smart Driving Challenge i Hong Kong

Greater Than inleder samarbete med Hong Kong Automobile Association som kommer att driva ett regionalt FIA Smart Driving Challenge. Tävlingen lanseras i samarbete med starka nyckelaktörer inom fordon- och försäkringsindustrin i Hong Kong. Syftet med utmaningen är att engagera, inspirera och uppmuntra vardagsbilister att köra säkrare och mer klimateffektivt.

FIA Smart Driving Challenge är ett initiativ från det internationella bilsportförbundet Fédération Internationale de l'Automobile i samarbete med Greater Than. Tävlingen bygger på Greater Thans teknologi och FIA Smart Driving Challenge-app med den underliggande AI-tekniken Enerfy som mäter deltagarnas förmåga att köra smart. Enerfy använder artificiell intelligens med förmåga att i realtid läsa av, identifierar och poängsätta den nivå av säker, hållbar och smart körning som deltagaren presterar.

– Att driva ett regionalt initiativ som detta i Hong Kong är väldigt spännande. Hong Kong är en ny marknad för oss och samarbetet kan bidra till att minska koldioxidutsläppet och öka trafiksäkerheten, vilket är väldigt spännande att få se utvecklingen av, säger Johan Forseke, Partneransvarig på Greater Than i Sydostasien.

Detta är den första tävlingen som genomförs inom smart körning i Hong Kong. Utmaningen är öppen för alla bilförare och alla sorts bilar (el, hybrid och bränsle) kan användas i tävlingen.

– Vi är glada att lansera detta engagerande och innovativa tävlingskoncept i Hong Kong. Utmaningen och appen gör att deltagarna blir medvetna om sina körvanor på ett roligt sätt som främjar syftet att skapa en säker och hållbar vägmiljö. Vi ser fram emot att genomföra ett lyckat evenemang och med den innovativa plattformen FIA SDC, säger Dr. Ringo Lee, President, Hong Kong Automobile Association