Nattsvart för butikshandeln

Henrik Montgomery/TT: Begränsningarna har slagit mot klädbutikerna. Arkivbild.

Tidigare i veckan presenterades siffror för kläd- och skoförsäljningen i december när det gäller såväl fysiska butiker som dess e-handel.

TT kan nu redovisa siffror nedbrutet enbart för den fysiska handeln och de är ännu dystrare.

I december rasade klädhandeln med 42 procent medan den ackumulerade försäljningen för 2020 sjönk med 26 procent.

Det kan jämföras med ett tapp på 32 respektive 19,5 procent för den sammanlagda handeln, det vill säga såväl butik- som e-handel.

Katastrofsiffror

December är den största och viktigaste månaden. Det är en oerhört stor nedgång, kommenterar Mikael Sandström, branschexpert och tidigare ordförande för Svensk Handel stil men som också driver ett tiotal klädbutiker i södra Sverige.

Det är totala katastrofsiffror. Det har funnits förhoppningar men politiska pekpinnar från politiska företrädare och ökade restriktioner har gett ett totalt mörker, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Siffrorna kommer i skenet av att inför julhandeln var rekommendationen tydlig: undvik butiksbesök och handla online. Mikael Sandström påpekar att de som utvecklat en väl fungerande e-handel är främst stora aktörer som H&M och Lindex och att nu många mindre aktörer kan tvingas lägga ned på grund av likviditetsbrist.

December är den månaden då man ska ladda upp sin likviditet med ökad försäljning men också betala varor som ska komma i februari-mars. Nu blir det soppatorsk för många, säger han.

Ny lag ger utmaningar

Den nya pandemilagen som nyligen röstats igenom i riksdagen befaras också av branschföreträdare innebära ytterligare utmaningar. En butiksyta på 100 kvadratmeter innebär nu max tio kunder åt gången.

Vi ifrågasätter inte på något sätt viljan men man måste förstå själva dimensionen i de här tappen och konsekvenserna. Det är inte bara det att det gått lite dåligt för modehandeln utan tusentals jobb står på spel. Många av dessa är unga och/eller utrikesfödda. För dessa kan det vara svårt att hitta nya jobb särskilt som besöksnäringen har en liknande utveckling, säger Mats Hedenström.

Han lyfter det faktum att ett normalår anställs cirka 130 000 inom Svensk handel medan 2020 i stället 20 000 förlorat sitt jobb och drygt 100 000 varit korttidspermitterade.

När vi pratar om att det finns arbetslöshetsbomb bakom hörnet är det inga överord – snarare tvärtom.