Volvo-syskon vill nå yngre

Björn Larsson Rosvall/TT: Alain Visser, tidigare försäljningschef på Volvo som nu är vd för systerföretaget Lynk|&Co, visar runt i det nya märkets "klubblokal" i Göteborg.
Björn Larsson Rosvall/TT: Det nya bilmärkets lokal har knappt någon likhet med en bilhall. Företagsekonomen Mikael Wickelgren kallar Lynk|&|Cos sätt att närma sig kunderna "en försöksballong".

Lynk & Co är ett systermärke till Volvo. Modellerna utvecklas av ingenjörer i Göteborg, men byggs i Kina. Där säljs också Lynk & Co på vanligt sätt sedan några år, cirka 150 000 exemplar 2020.

Men när märket med det udda namnet nu lanseras i Europa, testar man en egen variant av bilpool.

I de studier vi sett är omkring tio procent av dagens bilköpare i Europa öppna för något radikalt annorlunda. Men de får inte det. Ingen erbjuder det, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co.

Klubblokal

När Visser visar runt i Lynk & Cos nya lokal i centrala Göteborg säger han flera gånger "vi vill vara annorlunda".

Lokalen, eller "klubben" om man så vill, är tänkt som en samlingsplats där alla, även icke-klubbmedlemmar, kan träffas och dricka kaffe, ha möten eller så. Det finns även saker att köpa, som inte har med bilar att göra.

Grundtanken är att man genom medlemskap i klubben ska kunna disponera en bil när man vill, och även lämna den vidare till andra. Försäkring, service och underhåll ingår i det man betalar för medlemskapet.

Alain Visser tror att konceptet ska locka kunder i alla åldrar. Men inte överallt.

De flesta bor i städer. Detta är mycket urbant, säger Visser om Lynks kundsegment, och tillägger att människor på landsbygden kommer att fortsätta köpa sina bilar.

Bekymmer för branschen

Det går att köpa en Lynk & Co även i Europa. Men det är alltså inget huvudspår.

Vi ser en lägre grad av fordonsintresse i yngre åldrar. Det är ett bekymmer för fordonsindustrin, säger Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi vid högskolan i Skövde.

Han ser mest fördelar med att inte äga sin bil, för människor i större städer.

Man bör åtminstone ifrågasätta sitt bilinnehav, tycker Mikael Wickelgren.

Vi står på tröskeln till förändring i synen på personlig transport, tillägger han.

Bilbranschen kallar det nya för "mobilitet". Alain Visser talar om en framtid med eldrivna, självkörande fordon.

Jämför med taxi, som begrepp. Det dyra är föraren. Om fordonet är förarlöst, kanske det blir en annan kostnadsbild, säger Mikael Wickelgren.

En försöksballong

Han ser Lynk & Co:s sätt att närma sig kunder som en sorts testverksamhet för Volvo och andra företag inom Geelygruppen. Vilka kunder når det nya märkets tänk ut till, och var?

Det är en försöksballong. Om det slår väl ut, kommer andra märken i koncernen att lära sig av det, tror Mikael Wickelgren.

I det nya ingår även att inte sälja bilmärket via traditionell handel.

En del kunder tycker det är kul att gå i bilaffärer och titta. Men en stor andel tycker att det är ganska jobbigt. Man känner sig bortkommen och i underläge mot säljarna, säger Mikael Wickelgren och påpekar att bilbranschen själv gör undersökningar om sådant.

Alain Visser framhåller också att Lynk & Co har sin bas online, på nätet. Det är där man oftast gör affär. Det går att köpa en bil i klubblokalen, men inte i någon vanlig bilhandel.

Men Visser inflikar även att den gamla typen av bilhandlare kommer att finnas kvar i branschen. Åtminstone i tio år till.

Rättelse: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om möjligheten att köpa en bil i klubblokalen.