Förintelsens överlevande: Deutsche Bahn bör kompensera förintelseoffren

Den holländska förintelseöverlevanden Salo Muller (84) lyckades få den holländska järnvägen att kompensera överlevande och släktingar, till dem som mördades, för transporter till förintelselägren.

Nu uppmanar han Deutsche Bahn och den federala regeringen att följa detta exempel. De flesta oppositionspartier i tyska parlamentet Bundestag stöder kravet.

De franska statliga järnvägarna och de nederländska järnvägarna kompenserar dem som deporterades till förintelseläger ”längs deras räls”.

- Det faktum att den federala regeringen och järnvägarna ännu inte har gjort det är en tysk skamfläck, säger en tysk politiker.

År 2019 lyckades Muller övertyga tågoperatören Nederländska Spoorwegen att betala cirka 50 miljoner euro till cirka 7000 offer och deras ättlingar som kunde identifieras. Denna regel gäller dock bara för nederländskt territorium.

Förintelsens minnesdag uppmärksammas årligen den 27 januari  och är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer, baserad på dagen med samma datum då fångarna i koncentrationslägret i Auschwitz befriades 1945.