Facklig uteslutning av SD-politiker ogiltig

Det var efter det att lastbilschauffören Mats Fredlund valts till ledamot för Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige i Kiruna vid valet 2018 som han sedan uteslöts ur Transportarbetareförbundet. Att vara aktiv sverigedemokrat var inte förenligt med förbundets stadgar som handlar om att verka för alla människors lika värde, ansåg facket.

Men Stockholms tingsrätt håller inte med och slår fast att facket inte haft stöd i föreningsstadgarna för en uteslutning.

Inte bevisat

"Eftersom förbundet inte har förmått visa att Mats Fredlund gjort sig skyldig till något som enligt förbundets stadgar berättigat förbundet att utesluta honom ogiltigförklarar tingsrätten beslutet om uteslutning", står det i domen.

Jag tycker att domen är välskriven. Man måste på ett tydligt sätt se att han eller hon tillhör en organisation som direkt diskriminerar andra människor. Det har vi också haft som en del av vår grund för att det inte finns något stöd för den tolkning Transportarbetareförbundet gör, säger Anders Elvingsson, jurist som företräder Mats Fredlund.

Fredlund hade inte något förtroendeuppdrag inom facket utan var passiv medlem. En skillnad från andra fackförbund är att Transportarbetareförbundet inte bara stoppar politiskt aktiva sverigedemokrater från förtroendeuppdrag, utan även aktiva SD:are från medlemskap i förbundet.

Det är klart att det är en besvikelse för förbundet och vår demokratiska organisation. Det är inte vad vi hade förväntat oss. Vi är fundersamma över att staten kan gå in och tolka våra stadgar, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare på Transport, om domen.

"En upprättelse"

Mats Fredlund gick till domstolen bland annat då han ansåg att fackets beslut stred mot föreningsfriheten och att han fråntagits möjligheten att få det skydd på arbetsmarknaden som ett fackligt medlemskap innebär.

Sverigedemokraternas tidigare gruppledare och partiets chefsideolog Mattias Karlsson kallades som vittne i rättegången och partiet ser domen som principiellt viktig.

Det är en upprättelse till många sverigedemokrater som blivit uteslutna inklusive mig själv, säger SD:s arbetsmarknadspolitiska talesperson Magnus Persson.

Det här öppnar upp för att fler öppet ska våga säga att de stöttar eller är aktiva i Sverigedemokraterna. Det är viktigt för löntagare att vara med i ett fackförbund och då ska du inte straffas för din politiska åsikt.

Inget skadestånd

Dock anser inte rätten att Fredlund har rätt till det skadestånd på 100 000 kronor som han krävt på grund av uteslutningen.

Skälet till att vi ville ha skadeståndsdelen prövad är att det inte ska vara så enkelt att utesluta personer från ett fackförbund, och bli av med de rättigheter och det skydd medlemskapet innebär, utan att riskera någon form av skadestånd för den kränkningen, säger Anders Elvingsson, som ännu inte fattat något beslut om en eventuell överklagan.

Inte heller facket kan ännu säga om man kommer att gå vidare med fallet.

Det är för tidigt att säga hur vi går vidare. Vi måste analysera domen först, säger Lars Mikaelsson.

Rättat: I en tidigare version av texten hade Anders Elvingsson fått fel titel.