Påsken håller greppet om handeln

Påsken är en högtid med mycket fokus på maten och framför allt viktig för dagligvaruhandeln. Nästan åtta av tio dagligvaruhandlare anser att påsken är viktig för försäljningen, enligt Svensk Handels handelsbarometer för mars.

Julen toppar listan över handelns viktigaste högtider, men påsken kommer på andra plats, följd av Black Friday och midsommar.

Påsken är traditionsstyrd och det märks inte minst på vad påskfirarna tycker är viktigast på matbordet. Ägg toppar listan, följt av sill och lax, visar en konsumentundersökning Svensk Handel genomfört. De senaste åren har allt fler börjat äta vegetariskt, men till påsk hamnar vegetariska alternativ först på elfte plats bland måstena på bordet.

Tre av fyra tänker ge bort ett påskägg eller en påskpresent i år. Det överlägset vanligaste innehållet är godis – som 85 procent av de tillfrågade kommer att lägga i sina ägg.

Andelen som tänker köpa påskmaten på nätet har fördubblats sedan den förra undersökningen för två år sedan. Då planerade 5 procent att e-handla, jämfört med 11 procent i år. De absolut flesta, 64 procent, tänker dock handla i en större mataffär.

Ett år in i coronapandemin anger 27 procent av de tillfrågade att de kommer att ha ett mindre påskfirande än förra året. 61 procent kommer att fira ungefär som föregående år och 5 procent tänker sig ett större firande.