Miljardärer går loss på extrem båtlyx

Han är planetens rikaste person och ska naturligtvis ha världens största privatägda segelfartyg. Ordern ligger hos det nederländska varvet Oceanco, specialiserat på lustjakter, enligt nyhetstjänsten Bloomberg.

Leveransen för projekt Y721 sker nästa år. Det handlar om en 417-fotare – 127 meter lång – i en aluminium- och stålkonstruktion med tre enorma master.

Skonarens prislapp är uppskattad till runt 500 miljoner dollar eller nästan 4,2 miljarder kronor.

Eftersom seglen tar så stor plats kommer båten inte med den annars självklara helikopterplattan. Men det stör inte Jeff Bezos så mycket. Ett följefartyg får lösa den saken.

Enligt branschen ligger de årliga omkostnaderna för en superyacht på ungefär tio procent av inköpspriset. I Jeff Bezos fall alltså cirka 400 miljoner kronor.

Begagnat hett

Marknaden för extrema lyxbåtar är gynnsam för tillverkarna. Varven i norra Tyskland är fullbokade. För tillfället byggs ett 50-tal superyachter längre än 100 meter, enligt Sam Tucker på analysfirman Vessels Value i London.

Det är omöjligt att få tid för nybyggen, säger han till Bloomberg.

Således är andrahandsmarknaden också glödhet. Under årets första kvartal ökade försäljningen av begagnade superyachter med 46 procent jämfört med samma period i fjol, enligt tidningen Boat International.

En orsak till den stora efterfrågan på väldiga lyxbåtar är pandemin, anser marknadsbedömare. Inte minst gäller det yachter som klarar att ligga ute länge utan att behöva fylla på bränsle.

Drar sig undan

Kunderna kan njuta av livet till havs under långa perioder utan att blanda sig med andra, säger Aino Grapin, vd på Winch Design som gör lyxinteriörer till bland annat båtar.

Covid-19 var emellertid inget skäl för Jeff Bezos att beställa Y721. Det gjorde han för flera år sedan, vilket blev något av början på en boom för den här industrin.

Tillströmningen av superrika kunder har kullkastat en del gamla branschsanningar.

Förr tog det normalt flera år för det klientelet att komma sig för att satsa miljarder på en storslagen skuta. Först hyrde man kanske, för att med tiden byta upp sig till något – i sammanhanget – mer blygsamt som en 100-fotare.

Nu för tiden hoppar de rakt på de riktigt kolossala objekten, konstaterar lyxbåtsmäklare.