Oenigt LO röstar om nya las-förhandlingar

LO har beslutat sig för att ånyo testa förhandlingsviljan bland paraplyorganisationens 14 förbund kring delar av de i höstas kraschade las-förhandlingarna, något som Sveriges Radio Ekot var först att rapportera.

LO:s pressavdelning bekräftar för TT att styrelsen i går måndag beslöt att kalla till ett extra representantskap, LO:s högsta beslutade organ mellan kongresserna, den 27 maj.

Men frågan är fortsatt kontroversiell. En källa uppger för TT att styrelsen inte var enig.

Inte hela las

Denna gång handlar det dock inte om hela las-uppgörelsen som Svenskt Näringsliv, tjänstemannakartellen PTK och de två LO-förbunden Kommunal och IF Metall skrev under i höstas, och som nu regeringen lägger sista handen vid för att göra lagstiftning av.

Det LO ska besluta är huruvida förhandlingar ska återupptas med Svenskt Näringsliv kring frågan om omställningsstöd.

"LO är välkomna att ansluta sig till den uppgörelse som ligger fast", skriver Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl i ett sms utan att kommentera närmare om det över huvud taget skulle vara aktuellt att bara prata omställningsfrågor med LO.

Bråkigt

I höstas blev det stort internt LO-bråk när ett enigt representantskap först nobbade förslaget till las-uppgörelse med Svenskt Näringsliv, men där sedan de två stora LO-förbunden Kommunal och IF Metall – lite i smyg – hoppade på uppgörelsen i efterhand.

På en pressträff om arbetsmarknadsläget kommenterar arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) uppgifterna om att LO vill ha nya förhandlingar med Svenskt Näringsliv.

Jag har hela tiden sagt att det är positivt ju fler som vill ansluta. Sedan är det upp till LO att avgöra var man landar. Jag ser inga hinder för att LO skulle kliva in i den här uppgörelsen, men det är en fråga för parterna på arbetsmarknaden, säger Nordmark.

Hon ser däremot ingen anledning till att regeringen skulle göra några omtag med sitt arbete med uppgörelsen. Det arbetet väntas presenteras vid månadsskiftet maj-juni, enligt Nordmark.