Audi satsar på att tillverka endast batteridrivna bilar från och med 2033

Audi visar konsistens och fortsätter med sin elektriska offensiv-med nya Audi e-tron S och nya Audi e-tron S Sportback. Båda S-modellerna med helelektrisk drift använder tre elmotorer, varav två arbetar på bakaxeln. Enligt tillverkaren höjer deras körkontroll fordonssäkerheten och framför allt dynamisk hantering till en ny nivå. Foto: Audi

Senast 2033 slutar den tyska biltillverkaren Audi att producera bensin- och dieseldrivna fordon.

Flera biltillverkare har meddelat att mellan 2030 och 2035 kommer de att sluta tillverka bensin- och dieselbilar eller minska produktionen av sådana fordon avsevärt. Istället kommer de att fokusera på elfordon.

Samma meddelande kommer nu från Audi. Den tyska bilfabriken förväntar sig att produktionen av bilar med förbränningsmotorer upphör senast 2033. Detta meddelade företagets VD nyligen, skriver nyhetsbyrån AFP.

- Audi är redo att ta ett avgörande steg in i den elektriska tidsåldern, säger VD Markus Duesmann.

Från och med 2026 räknar Audi också att företaget satsar uteslutande på nya modeller som är helt batteridrivna.

Samtidigt kommer den klassiska förbränningsmotorn för befintliga modeller gradvis att fasas ut mot 2033.

Kanske med undantag för i Kina, som har utvecklats till världens största bilmarknad.

Enligt Markus Duesmann kan Audis lokala partner i Kina fortsätta att producera bilar med förbränningsmotorer efter 2033, skriver AFP.

Kina är Audis största marknad globalt med en försäljning på nästan 727 000 bilar under 2020.

Detta är det hittills högsta antalet för en tysk tillverkare på den stora marknaden. Av dessa producerades cirka 675 000 i Kina av Audis två kinesiska partners, enligt tidningen China Daily.

Biltillverkare överallt investerar stora summor på att byta till elfordon till följd av en växande global oro för klimatförändringar.

I Europa hjälper strängare EU-bestämmelser om bilföroreningar från avgaser till när det gäller att påskynda övergången till elbilar.

De så kallade euronormerna sätter gränser för hur mycket bilar, bussar och andra fordon tillåts förorena. Reglerna gäller för alla nya bilar som säljs i EU, oavsett var de tillverkas, enligt miljöministeriernas hemsidor inom EU.