Telia visar vinst och jobbar med kundservice

Telias vd Allison Kirkby sade vid förra rapportsläppet att hon var nöjd med resultatet eftersom det justerade rörelseresultatet (ebidta) växte för första gången sedan 2019. Sett till första halvåret har trenden fortsatt.

Jag är ännu nöjdare. Vi växte både på omsättningssidan och lönsamhetssidan med 3,2 procents tillväxt på tjänsteintäkter och 1,9 tillväxt på ebidta, säger Allison Kirkby.

Det justerade rörelseresultatet (ebitda) landade på 7 731 miljoner kronor jämfört med 7 737 miljoner kronor i fjol.

Telia redovisar också en vinst efter finansnetto på 8 389 miljoner kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med förlusten på 1 873 miljoner kronor motsvarande period 2020.

Kundkritiken

Telia har ett program för kostnadseffektivisering vilket också har inneburit en minskning av personalstyrkan. Samtidigt har bolaget blivit sämst i klassen när det kommer till kundservice och har även fått kritik för underhållet av den fasta telefonin.

TT: Hur ser på du på avvägningen mellan kostnadseffektivisering och god service till era kunder?

Vi tar kritiken på största allvar. Våra kunder är det viktigaste för oss och vi kommer inte att ha en framgångsrik affärsverksamhet om vi inte har våra kunder med oss. Vi har faktiskt anställt fler till vår svenska kundservice och vi löser problemen löpande, säger Kirkby.

Antal anställda var 4 518 personer samma period förra året, mot 4 429 personer i dag.

TV-segmentet

Telias resultat på TV- och mediasidan förbättrades markant det här kvartalet jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen ökade med 43,5% till 2 271 miljoner kronor, jämfört med 1 583 miljoner kronor samma period förra året.

Jag är självklart glad över vår utveckling inom TV och media. Våra planer för framtiden är att fortsätta digitalisera TV4 så att våra kunder och annonsörer som vill finnas på en digital plattform får vad de efterfrågar.

Omsättningen uppgick till 21 877 miljoner kronor, jämfört med 21 770 miljoner kronor ett år tidigare.