Googles moderbolag krossade förväntningarna

Intäkterna för bolaget, som förutom sökjätten Google också äger Youtube, ökade till närmare 61,9 miljarder dollar (cirka 534 miljarder kronor) jämfört med 38,3 miljarder dollar motsvarande period i fjol.

Resultatet låg långt över Wall Streets uppskattningarna på 56,2 miljarder dollar, enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

De ökade intäkterna drivs på av annonsförsäljningen, eftesom allt fler konsumenter handlar på nätet. Enligt Alphabet har intäkterna från Googles reklam ökat med nästan 70 procent till 50,4 miljarder dollar. Youtubes annonsintäkter steg till 7 miljarder dollar, en ökning med 83,7 procent.

Alphabet har gynnats av pandemin då allt fler människor jobbar på distans och använder molnbaserade it-lösningar.

Det var en flod av nätaktivitet i många delar av världen, och vi är stolta över att våra tjänster hjälpte så många konsumenter och företag, säger Alphabets vd Sundar Pichai om kvartalet.

Aktien steg omkring 5 procent i efterhandeln på New York-börsen.