Pandemin skapar sug efter elcyklar

Ännu är inte årssiffrorna klara för elcykelförsäljningen för årets säsong, som varar från i höstas till och med sommaren, men pandemin har gjort att allt fler vill cykla. Särskilt med hjälp av el, berättar Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen Cykelbranschen.

Det är smittsäkert – regeringen sade till och med att vi ska cykla i stället för att åka kollektivt. Det har gjort att fler har upptäckt elcykeln nu, säger han, och förklarar att efterfrågan är stark.

Efterfrågan ökade redan förra våren, men ännu mer i år, enligt honom.

Joakim Stenberg får rapporter från handlarna om ett starkt kundtryck. Både på cyklar generellt, men också på elcyklarna. Men kruxet är att tillgången på cyklar inte möter efterfrågan.

Flaskhalsar

Hade vi haft fler cyklar så hade vi kunnat sälja mer.

Kanske så mycket mer som som 20 till 30 procent fler, tror han. Men i år har cyklar och elcyklar, liksom så många andra varor, drabbats av leveransproblem och förseningar på grund av flaskhalsar som uppstått när pandemin släppt sitt hårdaste grepp om världshandeln.

Tillbehör och reservdelar är det i viss mån brist på. Men de underleverantörer jag har varit i kontakt med tror att det kommer att ordna sig till våren eller till nästa höst.

Nya elcyklar finns att köpa, men det är inte säkert att alla modeller eller varianter finns tillgängliga, förklarar han.

Det säljs flest cyklar på våren, men nu finns det cyklar hos handlarna. Det är inte helt slut.

För några år sedan ville staten putta på elcykelförsäljningen med hjälp av bidrag, och då ökade försäljningen snabbt till runt 100 000 elcyklar under 2017-2018, berättar Joakim Stenberg. Sedan togs bidragen bort och kanske kan man undra hur det gått för elcyklarna sedan dess.

Försäljningen lyfte snabbt till 100 000 per år då bidragen kom. Men sedan har den legat kvar där, mellan 90 000 och 100 000 elcyklar säljs nu varje år. De har gått från en nyhet till etablerade cyklar.

Elcyklar för äldre

Nu vet ingen exakt hur många elcyklar som egentligen rullar i Sverige. Men innan den statliga subventionen kom var det inte så många, tror han.

En 'killgissning' är att det är mellan 350 000 och 400 000 nu. Från början marknadsfördes de mest till äldre människor som behövde hjälp. Men nu är det alla som köper, som de som har ett par mil till jobbet och pendlar, säger Joakim Stenberg.