Saco: Här finns akademikerjobben om fem år

Den som väljer att utbilda sig till psykolog, biomedicinsk analytiker eller bibliotekarie har goda chanser att få jobb efter examen om fem år, enligt en färsk rapport från fackförbundet Saco. Beteendevetare, hälsovetare, kommunikations- och museiyrken får däremot stor konkurrens om jobben.

Jurister, ekonomer, läkare och högskoleingenjörer kommer att möta en arbetsmarknad i balans, enligt Saco.

Ändå, de flesta akademikeryrken går en ljus framtid till mötes enligt fackförbundet.

"Att utbilda sig har historiskt alltid varit den säkraste vägen att undvika arbetslöshet. De flesta som börjar läsa en högskoleutbildning nu kommer att ha goda chanser att få jobb efter examen" skriver Sacos ordförande Göran Arrius i ett pressmeddelande.