Därför kan du inte ladda din elbil

Energimyndigheten har just sammanställt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

Enligt en nordisk undersökning är inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning är nummer två, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Mattias Bergman, vd på bilbranschens organisation Bil Sweden, bekräftar detta.

För några år sedan var räckvidden det stora problemet med elbilarna. Nu skrämmer det högre inköpspriset, och att man inte kan ladda bilen när man sover eller jobbar.

De som inte bestämmer själva

Energimyndighetens kartläggning visar på många olika problem med laddning. Beroende på bostadsform – villa, bostadsrätt eller hyresrätt, och tillgång till egen parkeringsplats så ser listan över hindren lite olika ut. Men en sak är klar, den som inte bestämmer alldeles själv över sin parkeringsplats och laddare får större problem.

Energimyndigheten delar upp dem som saknar bestämmanderätt i först och främst två grupper. De som äger ett hus i en samfällighet, och de som hyr lägenhet eller har en bostadsrätt.

De som köpte elbilar först, de så kallade "early adopters", de hanterar hindren. Men nu när fler ska gå över till elbil krävs att det blir lättare. Det behövs både förenklingar och information, säger Mattias Bergman.

Bostadsrättshavare och hyresgäster kan inte själva sätta upp sin laddstolpe, de måste försöka få sin hyresvärd eller förening att installera laddmöjligheter. Någon laglig möjlighet finns inte nu, det är övertalning och kanske också tjat som gäller. I flerfamiljshusen kan olika intressen krocka. Brandskyddsregler, försäkringsregler och kostnadsfördelning kan vara hinder, enligt Energimyndigheten.

Färre i flerfamiljshus

Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M, konsumentorganisationen för bilister, förklarar att det enligt deras undersökningar är betydligt färre i flerfamiljshus som har elbil.

Det ska inte vara så. Det innebär att en grupp, de i villa, tar större del av subventionerna, säger Carl-Erik Stjernvall.

Enligt M är det också stora skillnader på laddmöjligheterna i landet.

Stockholms län är sämst i landet, i förhållande till antal bilar. Det behöver ställas krav på politikerna, för det behöver byggas tusentals laddplatser. Men det händer väldigt lite, säger Carl-Erik Stjernvall.

För villa- eller radhusägarna kan det också bli problem med laddningen. De kan ha sin parkeringsplats i en samfällighet, och det skapar ofta rätt stora problem med juridiken och regelverket, enligt Energimyndigheten.

Det är flera som ska komma överens. Det behöver inte vara ett majoritetsbeslut, men samfälligheten måste ha rätten att sätta upp laddpunkter, det ska stå i anläggningsbeslutet, säger Anders Lewald.

Det gör att många samfälligheter måste ändra sina anläggningsbeslut, vilket kan innebära både kostnader och väntetider hos Lantmäteriet.