Svensk paketutmanare ska erövra Europa

Det har gått i rasande hög fart. Runtom i Sverige monteras de klarröda skåpen upp, för närvarande ungefär 50 nya varje vecka.

Affärsidén kan tyckas enkel. Beställ och få dina varor levererade till Instabox-skåpet. Via sms kommer beskedet när varorna kan hämtas bakom en av luckorna.

Det som började 2015 med tre grundare, bland annat Alexis Priftis, har vuxit med investerare som ERQT och finansmannen Sven Hagströmers Creades i ryggen. Förra året omsatte man 245 miljoner kronor, hur mycket det blir i år kan Alexis Priftis inte avslöja men konstaterar:

Vi har vuxit jättemycket, inte fyrdubblats i år men inte långt därifrån, säger han på kontoret på Södermalm i Stockholm.

Ytterligare expansion

Bolaget finns nu i Danmark, Norge och Nederländerna och enligt Priftis ska ytterligare expansion ske i absolut närtid.

Vi har två nya marknader som vi kommer lansera under första kvartalet.

Är det lika med två nya europeiska länder?

Ja, sedan är det ytterligare tre som är planerade efter det. Jag är en drömmare och därför måste jag försöka hålla mig så nära verkligheten som möjligt men vi kommer förr eller senare finnas i alla länder i Europa, det är mera en fråga om när.

På hemmaplan ökar samtidigt konkurrensen. Där finns statliga Postnord och företag som Airmee, Budbee liksom Iboxen. När e-handeln växer vill allt fler ha en del av marknaden. Enligt Alexis Priftis tar nu Instabox andelar från övriga konkurrenter samtidigt som marknaden kommer att förändras:

Jag tror inte alla kommer kunna finnas kvar. Ju mer volym du har, desto mer effektiv blir du så det finns finansiella skäl till konsolideringar.

Kan du se att Instabox gör förvärv?

Absolut, vi har en stark position i Sverige, sedan är vi mer intresserade av att köpa bolag i andra länder för vi vill expandera. Samtidigt finns det vissa bolag som löst en del problem här i Sverige som vi kanske inte löst så det kan absolut finnas skäl.

Julhandeln tudelad

Sedan var det platsen där man inte kommer hitta Instabox, i alla fall inte den närmaste tiden. Det handlar om den dom de flesta andra bolag vill komma till – Stockholmsbörsen. Alexis Priftis ser frågan om eventuell börsnotering som komplex med både för- och nackdelar.

Instabox har ingen sådan agenda just nu och det för med sig vissa baksidor att vara börsnoterad. Jag har inget sådant behov utan fortsätter gärna som nu. Sedan ur filosofiskt perspektiv kan jag tycka att det skulle vara kul om våra kunder kan gå in och bli ägare.

Ska jag vara ärlig så skulle jag tycka det vore mycket mera attraktivt att någon gång i framtiden låta vem som helst kunna äga en del i Instabox än att Amazon eller Postnord skulle komma in och förstöra det.

Julen närmar sig nu. Hur viktig är julhandeln för er del?

Det är en viktig tillväxtdrivare för oss, men samtidigt är Instabox som tunnelbanan. Det är ett extremt effektivt sätt att frakta, men precis som i en tunnelbanevagn. . . till slut kan man inte stoppa in en person till så vi gillar inte vi topparna utan vill helst ha samma volym hela tiden.