Dan Hellström på Descartes tipsar om logistikflöden

Dan Hellström är Senior Account Executive på Descartes Norden. Foto: Descartes

Med en e-handel som går på högvarv och högre krav från konsumenterna på smidiga leveranser, kommer också nya utmaningar för många av Sveriges handlare. För de företag som vill locka till sig fler kunder är ökad kundupplevelse i samband med leveransen numera en avgörande faktor. Det räcker tyvärr inte längre med låga priser och snabba leveranser. Framtidens leverans är transparent, flexibel och kundfokuserad.  

Men hur bör man då tänka kring sina leveranser för att på bästa möjliga sätt göra sina kunder nöjda och leva upp till de här nya kraven? Givetvis finns det många sätt att göra kunderna nöjda, men för oss på Descartes som dagligen jobbar med våra kunders ruttoptimering och transporthantering, kan vi lista ett antal saker som skulle öka kundnöjdheten och leda till ett starkare varumärke och fler återkommande kunder.

x

Dynamisk ruttplanering skapar flexibilitet. Foto: Descartes

1. Se till att era kunder kan följa leveranserna i realtid
Om ni inte redan gjort det, se till att implementera teknik som gör det möjligt för era kunder att följa leveransen i realtid. Det leder till ökad kontroll för er och en förbättrad upplevelse för kunden.   

2. Få era kunder att välja det bästa alternativet
Gör det enkelt för era kunder att välja det leveransintervall som har högst densitet. Med fler stopp i samma område blir priset lägre och transporten mer hållbar. Gör valet enkelt för kunden.

3. Säkerställ att kunderna får all nödvändig information
Se till att kunden får snabb och tydlig information om något händer som påverkar leveransen. Vi vet att aviseringar är något dagens konsumenter lägger stor vikt vid.

4. Möjliggör för snabb och flexibel omplanering av rutt
Arbeta med dynamisk ruttplanering för att snabbt kunna styra om i planeringen och ta en leverans som inte var planerad från början. Allt kan hända så förbered er väl.

5. Glöm leverans mellan 8–17
Dagens kund nöjer sig inte med ett övergripande leveransfönster. Nu förväntar man sig fönster på några enstaka timmar, så se till att ni har teknik och processer på plats för att uppfylla kundens önskan.

Det finns som sagt många sätt att göra kunderna nöjda genom hela deras köpresa, men vad gäller själva leveransen vill vi mena att punkterna ovan är A och O för att lyckas i arbetet med att stärka relationerna. Kundernas behov ställer högre krav på dig som bedriver handel att ta nästa kliv i ert arbete med att stärka kundupplevelsen. Många företag där ute har kommit långt i det här arbetet, men vi ser att det fortsatt finns luckor att fylla. Förändring sker inte över en natt, men med små insatser kan ni säkerställa att era kunder inte bara handlar av er en gång, utan gör det fler gånger. Stanna inte i kvar i tanken om att lägst pris och snabbast leverans vinner. Den som kan erbjuda en så komplett och kundanpassad leveranslösning som möjligt vinner.

Dan Hellström, Senior Account Executive på Descartes Norden.