Coop öppnar lågprisbutiker

Tomas Oneborg/SvD/TT: Butikskedjan Coop satsar på lågpris i nya butikskedjan "X-tra". Under 2022 planerar de att öppna över 70 butiker runt om i landet. Arkivbild.

Vi har under en tid identifierat att kundernas fokus på pris blir viktigare och viktigare, men också att det blivit mer accepterat av våra kunder att handla i en lågprisbutik, säger Ola Andersson, affärschef på X-tra.

När Coop har sett över sin affärsidé har de identifierat ett utrymme på marknaden för en lågpriskedja för mat. Tiotals Coop-butiker i Sverige kommer därför göras om till X-trabutiker.

Vi vill hitta nya kundgrupper och bredda kundbasen, säger Ola Andersson.

När man kliver in på en X-tra-butik kommer det se annorlunda ut. Inredningen görs om, skyltning byts ut och kampanjer får större fokus.

Det blir ett helt nytt erbjudande under ett eget varumärke, med en helt egen yttre- och inre gestaltning.

Satsningen omfattar till en början södra Sverige och Västsverige. Under de kommande åren ska butikskedjan byggas ut till att bli rikstäckande.