MAN:s stadsbussar kan nu levereras även utan speglar

Två kameror på varje sida täcker sidorna och området bakom bussen. En annan fördel med OptiView är att kamerasystemen anpassar sig efter ljus- och väderförhållanden, så att föraren alltid får en tydlig bild av omgivningen på de två interna skärmarna. Foto: MAN

Nu kan stadsbussarna från MAN Truck & Bus även levereras med kamerasystem istället för ytterbackspeglar. Resebussarna från MAN och Neoplan har funnits med lösningen sedan 2018.

MAN:s presenterade sitt spegellösa system, OptiView, för turbussar på nyttofordonsmässan IAA 2018. Detta system kan nu även levereras på hela lastbilsprogrammet från den tyska kommersiella fordonstillverkaren. Nu kommer stadsbussarna efter.

MAN framhåller att detta givetvis även gäller den nya batterielektriska serien MAN Lion's City E. MAN OptiView är också utmärkt med det prestigefyllda priset «European Transport Award for Sustainability 2022».

Det spegellösa systemet har de största fördelarna i tät stadstrafik genom att det eliminerar alla döda zoner. Föraren har full sikt runt hela fordonet på invändiga skärmar.

En trevlig "biprodukt" av kamerasystemen är att bussarna har lägre luftmotstånd. Konventionella speglar måste ha en viss storlek för att klara siktkraven och på så sätt fånga mycket luft. OptiViews kamerasystem har en mycket smidigare och mer aerodynamisk form. Enligt MAN har bussar med OptiView upp till 10 procent lägre luftmotstånd.

En del experter misstänker att detta gäller turbussar som går mestadels i hastigheter på 80 - 100 km/h. Stadsbussar går i hastigheter där luftmotståndet ändå inte är så viktigt. Kamerasystemen är också placerade så att de inte ger några döda zoner i vinkel framåt som konventionella speglar gör.