Andelen brister hos tunga lastbilar är 64,1 procent, vilket är högre än för något annat fordonsslag. Det visar utfallet av Bilprovningen besiktningsstatistik för 2021. Bilprovningen, som verkar för säkra fordon, bedömer detta som allvarligt med tanke på att fordonens vikt, storlek och syfte; att ständigt vara i rullning med maximal last.
Under 2021 kontrollbesiktade Bilprovningen drygt 25 000 tunga lastbilar (totalvikt över 3,5 ton). Sex av tio (64,1 procent) fick anmärkningar. Högsta andelen tunga lastbilar med fel hade Norrbottens län med 71,5 procent. Lägsta andelen hade Västra Götalands län med 53,7 procent.
Fyra av tio tunga lastbilar (43,5 procent) hade fel som krävde efterkontroll. Då är felen av sådan karaktär att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts. Majoriteten (30,9 procent) av felen berodde på en eller flera brister i bromssystemet, 16,5 procent i hulsystemet och 14,4 i styrsystemet.
– Glappa styrleder är en av de brister som sticker ut. I värsta fall kan en styrled som separerar innebära att föraren förlorar styrningen och det vill nog ingen uppleva, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.