Försäljningslyft för Kopparbergs

Petr David Josek/AP/TT: Lyfta coronarestriktioner har bidragit till ökad försäljning för Kopparbergs Bryggeri. Arkivbild.

Öl- och cidertillverkaren Kopparbergs Bryggeri redovisar en vinst före skatt på 40,9 miljoner kronor för årets första kvartal. Det är marginellt lägre än resultatet från motsvarande kvartal i fjol, som låg på 41,6 miljoner kronor.

Nettoomsättningen lyfte till 369,2 miljoner kronor, upp från 327,7 miljoner.

Enligt vd Peter Bronsman är resultatet före avskrivningar på 63,8 miljoner kronor det nästa bästa någonsin för Kopparbergs.

"På den brittiska marknaden har vi ökat vår totala försäljning med 5 procent, vilket är mycket bra. Restriktionerna på pubar och restauranger har hävts och verksamheten har börjat återgå till det normala, vilket är mycket positivt då detta segment är väldigt viktig för vår fatförsäljning", skriver Bronsman i en kommentar.

"Även Sverige har öppnat upp och de slopade restriktionerna för pubar och restauranger har fått folk att hitta tillbaka till denna sektor, vilket är mycket positivt för våra pubar", tillägger han.