Inga planerade möten mellan SAS och piloterna

Johan Nilsson/TT: Nu går danska flygmekaniker ut i sympatistrejk med SAS-piloterna. Arkivbild.

I nuläget finns inga fysiska möten inplanerade mellan pilotfacken och SAS-ledningen. Det uppger Jan Sjölin som utsetts av medlingsinstitutet som medlare i konflikten.

Jag kommenterar inget innehåll i samtalen, men vi har ständig kontakt med parterna för att så fort något förändras köra igång igen, säger han.

TT: Vad är det som behöver förändras?

Parternas inställningar till de grundläggande tvistefrågorna. Det är stora frågor det rör sig om. Men försöken att lösa tvisten pågår hela tiden.

Sympatistrejk i Danmark

Inatt gick 200 danska flygmekaniker, organiserade via Dansk Metal, ut i sympatistrejk med SAS piloter. Det rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Flygplanen behöver servas var tredje dag, vilket skulle kunna ställa till det för de SAS-plan som fortfarande flygs.

SAS uppger dock för Ekot att sympatistrejken inte kommer att påverka de flygningar som fortfarande genomförs. De flygmekaniker som ska serva planen som nu är i luften ingår inte i sympatistrejken, enligt bolaget.

Transportarbetarförbundet, som organiserar svenska flygmekaniker, uppger för TT att ingen liknande strejk i nuläget planeras i Sverige.

Inget nytt kring förhandlingarna

Samtidigt uppger norska pilotfacket Norsk Flygerforbund till VG att de inväntar ett samtal från SAS-ledningen.

Vi skulle gärna sätta oss ned med SAS-ledningen, men då måste de visa en reell förhandlingsvilja först, säger förbundsordföranden Aleksander Wasland till tidningen.

Karin Nyman, kommunikationschef för SAS, uppger i ett sms till TT att det inte finns några nyheter kring förhandlingarna för tillfället.