Lägre vinst för Essity

Janerik Henriksson/TT: Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar delårsresultat. Arkivbild

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar en vinst före skatt på 2 143 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 2 915 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol.

Omsättningen under andra kvartalet blev 37 929 miljoner kronor, mot 28 968 miljoner kronor ett år tidigare.

Analytiker hade i snitt räknat med en vinst före skatt på cirka 2 800 miljoner kronor och en omsättning på 35,4 miljarder kronor, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Essity har nu under juli miljardköpt två underklädesbolag.

"Genom förvärven blir Essity global marknadsledare inom absorberande underkläder och bygger det snabbast växande bolaget inom Intimate Hygiene" skriver vd Magnus Groth i ett pressmeddelande.

I övrigt känner Essity av inflationen.

"Vårt effektiviseringsarbete fortsätter i hög takt men de redovisade kostnadsbesparingarna påverkas negativt av den höga kostnadsinflationen och nettot är därför negativt för kvartalet. Försäljnings- och marknadsföringskostnaderna var högre under kvartalet men minskade som andel av nettoomsättningen" skriver han.