Klarna överens med ett av fackförbunden

Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT: Klarna:s vd Sebastian Siemiatkowski kritiserades bland annat för att ha givit beskedet i ett förinspelat videomeddelande. Arkivbild.

Klarna är överens med Finansförbundet, ett av de fackförbund som vände sig emot de omfattande nedskärningarna i våras, skriver fackförbundet i ett pressmeddelande.

I maj meddelade företagsledningen för Klarna oväntat att man skulle göra sig av med tio procent av personalen globalt, runt 700 personer.

Fackförbundet Unionen och bankfacket Finansförbundet yrkade på skadestånd för att Klarna i deras mening brutit mot medbestämmandelagen.

Överenskommelsen innebär att Finansförbundet får mer insyn inför eventuella framtida omorganisationer.

Det långsiktiga målet är dock att parterna ska teckna kollektivavtal, skriver Finansförbundet i ett pressmeddelande.

"Till dess är det här ett steg i rätt riktning", säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet i pressmeddelandet.